Kansalaisaloitejärjestelmän korjaamisella on kiire

Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski toivoo, että kansalaisaloitejärjestelmän puutteista virinnyt julkisuuskeskustelu johtaisi toimenpiteisiin ja aiheesta jätetty lakialoite (LA 3/2017 – Myllykoski) kaivettaisiin naftaliinista. Nykylainsäädännön mukaan kansalaisaloitteen käsittely eduskunnassa päättyy vaalikauden lopussa, jolloin aloite raukeaa.

–  Olen yhdessä seitsemäntoista muun kansanedustajan kanssa jättänyt lakialoitteen, jolla nykyistä lakia korjattaisiin ja kansalaisaloitteet tehtäisiin riippumattomiksi vaalikausista. Onhan kansalaisten tahtotila niiden taustalla kerran osoitettu, eikä sitä eduskunnan vaihdos muuksi muuta, Myllykoski sanoo.

Esimerkiksi jo jätetyt aloitteet aktiivimallin kumoamisesta ja vakuutuslääkärien lausunnoista uhkaavat jäädä käsittelemättä, samoin kuin aloitteet jotka saavuttavat 50 000 nimeä vuoden loppupuolella.

–  Valiokuntien ruuhkautuminen nykytilanteessa on ymmärrettävää, mutta tämä ei saisi johtaa kansalaisaloitteiden raukeamiseen. Lainsäädäntötyön pitäisi olla monipuolisempaa kuin pelkkiin hallituksen esityksiin perustuvaa liukuhihnatyötä. Sekä yksittäisten kansanedustajien että varsinkin suurten kansalaisjoukkojen aloitteille tulisi antaa niiden arvon mukainen käsittely, Myllykoski linjaa.

Vain kaksi kansalaisaloitetta on toistaiseksi tullut eduskunnan hyväksymäksi, aloite tasa-arvoisen avioliittolain puolesta sekä äitiyslakialoite.