Kansanedustajat: Epäily seksuaalipalvelujen myynnistä ei saa olla käännytysperuste

Vasemmistoliiton Anna Kontula, SDP:n Tytti Tuppurainen ja RKP:n Eva Biaudet ovat jättäneet aloitteen ulkomaalaislain muuttamiseksi siten, ettei ketään voitaisi käännyttää seksuaalipalvelujen myyntiepäilyjen perusteella. Aloite vastaa järjestöjen huoleen suomalaisen viranomaisjärjestelmän kyvystä suojella ihmiskaupan uhreja.

-On viitteitä siitä, että säännös pikemminkin altistaa väkivallalle ja hyväksikäytölle kuin suojelee niiltä, Biaudet muistuttaa.

Nykyisen ulkomaalaislain mukaan ns. kolmansien maiden kansalainen voidaan käännyttää maasta, jos hänen voidaan perustellusta syystä epäillä myyvän seksuaalipalveluja. Vuosittain Suomesta käännytetään tämän pykälän perusteella joitakin kymmeniä henkilöitä, vaikka seksuaalipalvelujen myynti ei ole Suomessa rikos.

On vahvaa näyttöä siitä, että uhka käännytyksestä estää väkivaltaa kokenutta kolmannen maan kansalaista tekemästä rikosilmoitusta. Muun muassa kansallinen ihmiskaupparaportoija, Suomen Amnesty, Naisasialiitto Unioni ja Pro-tukipiste ovat arvostelleet säännöstä sen kielteisten ihmisoikeusvaikutusten takia.

– Jopa ihmiskaupan uhri saatetaan suojelun sijaan käännyttää maasta, Kontula selventää.

-Käännytyksen uhka nostaa kynnystä myös muulle viranomaisavulle, esimerkiksi lääkärihoitoon hakeutumisessa, Tuppurainen jatkaa.

Ulkomaalaislain tarkoittama käännytys ei edellytä todennettua seksuaalipalvelujen myyntiä, vaan pelkkä epäily aikomuksesta riittää. Tällaisen epäilyn voi rajakontrollissa oikeuttaa esimerkiksi matkatavaroista löytyvä vaatetus, seksilelut ja ehkäisyvälineet.

– Näin säännöstä on mahdollista käyttää myös lainsäätäjän tarkoitusta laajemmin kenen tahansa seksuaalisesti aktiivisen (naisen) maahantulon estämiseen, Kontula muistuttaa.

Lue aloite kokonaisuudessaan täältä:

Lakialoite seksuaalipalveluiden myyntiepäilyn käytön lopettamiseksi karkotusperiaatteena