Laastarointi ei paikkaa amputaatiota

Kansanedustaja Kari Uotilan tiedote 10.12.2015

Kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan jäsen Kari Uotila toteaa valiokunnan budjettimietinnön julkistamistilaisuudessa, etteivät hallituspuolueiden tekemät pienet lisäykset talousarvioon paikkaa leikkauspolitiikan aikaansaamaa amputaatiota Suomen talouteen, työllisyyteen ja työmarkkinoiden vakauteen.

Vasemmisto esittääkin budjettimietintöä koskevassa vastalauseessaan seuraavaa epäluottamuslausumaa: ”Hallitus ei ole talousarvioehdotuksellaan eikä muilla esittämillään toimenpiteillä saamassa aikaan Suomen talous- ja työllisyystilanteessa käännettä parempaan. Päinvastoin leikkauspolitiikallaan hallitus heikentää ostovoimaa, kotimaista kulutuskysyntää ja talouskasvua ja näin vain pahentaa työttömyystilannetta ja yhteiskunnan eriarvoisuutta. Näin ollen hallitus ei nauti eduskunnan luottamusta.”

Kari Uotila korostaa, että Suomen velkakestävyys voidaan turvata vain parantamalla työllisyyttä ja käynnistämällä aktiivisesti talouskasvu.

– Vasemmiston vaihtoehto muodostuu muun muassa kasvusysäyksen antavasta arvonlisäveron määräaikaisesta alentamisesta, työllisyysmäärärahojen lisäämisestä, kulutuskysyntää vähentävien epäoikeudenmukaisten leikkausten perumisesta sekä koulutuksen, tutkimuksen ja osaamisen turvaamisesta, hän sanoo. – Lisäksi Suomi tarvitsee työmarkkinoilla aitoa sopimista, ja siksi hallituksen pakkolakipaketti on peruttava.

Lisätietoja: Kari Uotila 050 512 3031 kari.uotila@eduskunta.fi