Kehysriihi: talouden piristymisen tulee näkyä myös pienituloisten arjessa

Vasemmistoliiton mielestä talouden piristymisen tulee näkyä myös pienituloisten arjessa. Talouden piristyessä on myös oikea aika tehdä Suomen elinkeinorakennetta uudistavia ja osaamispääomaa vahvistavia päätöksiä.

Vasemmistoliitto julkisti maanantaina omat vaatimuksensa hallituksen kehysriihelle. Puolue haluaa parantaa pienituloisten asemaa purkamalla kela-indeksien jäädytyksen, perumalla työttömyysturvan aktiivimallin sekä luopumalla työvoimapoliittisista karensseista.

– Talouskuriin vetoava hallitus on käyttänyt valtavia summia rikkaita suosiviin veronalennuksiin ja uusiin tehottomiin yritystukiin. Meidän mielestämme talouden piristymisen tulee näkyä myös pienituloisten arjessa. Kun talous ja työllisyys vihdoin kasvavat, on oikeudenmukaisen politiikan aika, Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoo.

Toinen tärkeä vasemmistoliiton tavoite on koulutuksellisen tasa-arvon parantaminen. Vasemmistoliitto pidentäisi oppivelvollisuusikää 18 vuoteen, laajentaisi esiopetusta ja palauttaisi oikeuden subjektiiviseen päivähoitoon.

– Lyhytnäköiseen ja talouden pitkän aikavälin kehitystä vaarantavaan politiikkaan ei ole enää varaa. Koulutuksellisen eriarvoistumiskehityksen kääntäminen on Suomen tulevaisuuden ja ihmisten tasa-arvon kannalta keskeisin kysymys, Andersson sanoo.

– Panostukset varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nostamiseksi sekä oppivelvollisuusiän pidentäminen eivät voi odottaa tulevaa hallitusta, vaan päätöksiä koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi tarvitaan jo nyt, Li Andersson vaatii.

Lisäksi vasemmistoliitto vaatii kehysriiheltä ympäristölle haitallisten yritystukien karsimista ja varojen suuntaamista tutkimukseen ja tuotekehitykseen, sekä energia- ja ilmastostrategian toimeenpanon tehostamista.

–Tämä on keskeistä Suomen elinkeinorakenteen uudistumisen, uuden työn synnyn ja ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta, Li Andersson painottaa.

Vasemmistoliiton esitykset kehysriiheen