Keskusta kantaa ison vastuun sote-paniikista

Tänään eduskunnassa keskustellaan kiireellisesti valmistellusta niin kutsutusta rajoituslaista, eli kuntien ja kuntayhtymien sote-palvelujen ulkoistamista rajaavasta hallituksen esityksestä. Meri-Lapin soten ulkoistamispäätöksen jälkeen sote-sirkus on jatkanut pyörimistään. Viimeisimpänä episodina Siikalatvan kunta aikoi ryhtyä Mehiläisen bulvaaniksi ja houkutella oululaisia asiakkaita Mehiläiselle.

– Siikalatvan motiivi oli varmaankin alennuksen saaminen omasta Mehiläisen laskustaan, ja Mehiläinen olisi päässyt betonoimaan asemiaan sote-uudistusta odotellessa, Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hanna Sarkkinen arvioi.

– Ministeriö reagoi nopeasti ja totesi, että Siikalatvan ja Mehiläisen hämäräpeli on lain vastainen. Oululaisena veronmaksajana ja kuntapäättäjänä olen tästä ripeästä linjauksesta kiitollinen, Sarkkinen sanoi.

Sote-ulkoistusten rajoituslaki on Sarkkisen mielestä erittäin tervetullut ja tarpeellinen. Se ei kuitenkaan ole riittävä rauhoittamaan tilannetta maassa.

– Hallitukselta tarvittaisiin nyt johtajuutta ja sote-uudistus, joka luo vakautta epävarmuuden sijaan. Keskustavetoinen hallitus ei kuitenkaan näytä tähän pystyvän.

– Keskusta johtaa hallitusta ja sote-uudistusta, joten sillä on iso vastuu tämänhetkisestä kaoottisesta tilanteesta ja uudistuksen takkuamisesta. Keskustalla on myös yksinkertainen enemmistö esimerkiksi Siikalatvan kunnanvaltuustossa. Tätä sekoilua seuratessa herääkin kysymys, että eikö edes keskustan kenttäväki usko hallituksen sote-uudistukseen, Sarkkinen kysyi.

Hanna Sarkkinen antoi eduskunnassa maanantaina keskustalle ja hallitukselle eväitä sote-uudistuksen palauttamiseksi raiteilleen.

– Palauttakaa sote sen alkuperäisiin integraatio-tavoitteisiin. Nostakaa kansanterveys jälleen uudistuksen ohjaavaksi tavoitteeksi. Kutsukaa koolle parlamentaarinen valmistelu. Kuunnelkaa asiantuntijoita ja unohtakaa hetkeksi poliittinen suhmurointi. Tehdään yhdessä satavuotiaalle Suomelle sote-uudistus, joka kestää aikaa, on laadukas ja kustannustehokas ja joka ei erottele ihmisiä kukkaron paksuuden mukaan, Sarkkinen vaati.