Kontula: ”Laki koskee myös Tampereen kaupunkia”

Vasemmistoliiton tamperelainen kansanedustaja Anna Kontula jätti tänään hallintokantelun Tampereen kaupungin terveydenhuollon ajanvarauskäytännöstä. Ajanvarauksesta ei ole kesäkuun aikana saanut enää osaan toimipisteistä aikoja kiireettömään hoitoon, vaan kehotettu ottamaan yhteyttä uudestaan heinäkuussa.

-Kaupungilta saamani tiedon mukaan näin on toimittu joidenkin terveyskeskusten osalta jo toukokuun lopusta ja yleisesti kesäkuun alkupuolelta alkaen. Kuntalainen saattaa siis joutua odottamaan 1,5 kuukautta saadakseen edes varattua lääkäriajan, Kontula sanoo.

Kontulan mukaan laiton tilanne johtuu terveyskeskusten kesäsuluista: kun henkilökuntaa ei ole riittävästi ja ajat loppuvat, ihmisiä yksinkertaisesti ohjeistetaan soittamaan myöhemmin uudestaan.

-Ilmeisesti säästösyistä terveyskeskusten toimintaa on ajettu alas kesäkuukausiksi, erityisesti kiireettömän hoidon osalta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ihmiset ovat pitkiä aikoja epätietoisuudessa, saavatko he ylipäätään lääkäriaikaa.

Kiireettömään hoitoon kuuluu lähes kaikki ei-akuutti perusterveydenhoito ja suuri osa pitkäaikaissairauksien hoidosta.

Kontulan mukaan käytäntö on laiton. Laki potilaan oikeuksista määrää huolehtimaan, että potilas saa tietää, milloin pääsee hoitoon. Tämä on tärkeää myös siksi, että vasta ajan varmistuessa potilaalla on mahdollisuus vaatia lääkäriajan järjestämistä muualta, mikäli sitä ei omana palveluna pystytä hoitotakuun puitteissa pystytä antamaan (terveydenhuoltolain 51 &54 §).

-Oikea-aikainen pääsy lääkäriin on tärkeimpiä ihmisten hyvinvointiin ja turvallisuuden tunteeseen vaikuttavia tekijöitä, eikä siitä ole varaa säästää.

Lue kantelu täältä: