Kriisiin johtaneet eurojärjestelmän valuviat edelleen korjaamatta

Vasemmistoliiton kansanedustaja, valtionvarainvaliokunnan jäsen Kari Uotila katsoo, että Kreikan kriisi teki näkyväksi yhteisvaluuttajärjestelmän perustavanlaatuiset ongelmat. Uotilan mukaan keskeisimmät valuviat ovat edelleen korjaamatta.

Uotila piti vasemmistoliiton ryhmäpuheen tänään eduskunnassa keskustelussa Euroopan rahoitusvakausvälineen varainhankinnalle annetun valtiontakauksen voimassaoloajan pidentämisestä.

– Kriisi on tehnyt näkyväksi yhteisvaluuttajärjestelmämme perustavat ongelmat. Pankkiunionin kehittäminen auttaa jonkin verran, mutta euroalueen valuvikoja se ei korjaa, Uotila sanoi.

Kreikan ja samalla koko eurojärjestelmän ajoi kriisiin vuosikymmenien aikana kehittynyt rakenteellinen korruptio ja saksalaisten ja ranskalaisten pankkien holtiton luotonanto. Romahduksen ja Kreikalle määrätyn talouskurin seuraukset kantavat tavalliset kreikkalaiset vielä vuosikymmeniä eteenpäin. Työttömyys on 25 prosenttia, nuorisotyöttömyys lähellä 50 prosenttia. Työikäiset muuttavat ulkomaille, kansanterveys on heikentynyt rajusti ja sosiaaliset ongelmat pahentuneet.

– Onkin syytä kysyä, olisiko vähempikin kurittaminen riittänyt. Euroalueen talouskurihaukkojen ajaman kurjistuspolitiikan inhimillistä laskua maksetaan vielä pitkään.

Myös Suomi oli mukana eturivissä vaatimassa Kreikkaan pelastuspakettien vastineeksi tuhoisaa kurjistamispolitiikkaa.

Yhteisvaluutan rakenteelliset ongelmat tarkoittavat Kari Uotilan mukaan jatkossakin epätasapainoa ja uusia kriisejä.

– Yhteinen valuutta ilman yhteistä finanssipolitiikkaa, suhdannetasausmekanismia ja kykyä puuttua euroalueen maiden sisäisiin ylijäämiin johtaa jatkossakin ongelmiin ja epätasaiseen kehitykseen, jota talouskurisäännöt pahentavat.

– Nyt jotkut maat hyötyvät toisten kustannuksella, mutta vain häviäjiä rangaistaan. Oikeudenmukaisemmassa järjestelmässä yhteisesti leivottua hyvinvointia myös jaettaisiin oikeudenmukaisesti, Uotila huomautti.

Kari Uotila esitti puheessaan epäluottamusta Sipilän hallitukselle.

– Juha Sipilän hallitus on leikannut lyhytnäköisesti Suomessa ja on ollut kärjekkäimpien joukossa vaatimassa taloudellisesti ja inhimillisesti kestämätöntä talouspolitiikkaa Euroopassa.