Kuka puhuisi innovaatioiden ja tulevien työpaikkojen puolesta?

Kansanedustaja Hanna Sarkkisen tiedote 17.12.2015

Kansanedustaja Hanna Sarkkinen on huolissaan hallituksen suunnitelmista leikata teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekesin avustusvaltuuksista 129 miljoonaa euroa. Tekes on ollut mukana 65 % merkittävistä suomalaisista innovaatioista, ja Tekesin rahoittamien yritysten liikevaihto ja työpaikat kasvoivat enemmän kuin muilla. Yksi Tekesin kautta pieniin ja keskisuuriin yritykseen sijoitettu euro lisää yritysten tutkimus- ja kehityspanoksia kahdella eurolla.

– Tekesiin kohdistuvien leikkausten vaikutuksena Suomeen jää vuositasolla syntymättä 200 uutta tuotetta tai palvelua ja yli 250 patenttia. Tekesiin sijoitettu raha laittaa liikkeelle yksityistä rahaa, eli nyt tehtävien leikkausten negatiiviset vaikutukset kertautuvat, sanoi Sarkkinen eduskunnan käsitellessä Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan budjettia keskiviikkona.

Samaan aikaan kun hallitus leikkaa tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiorahoitusta, aikoo hallitus antaa kaivoksille veroalennuksen siirtämällä kaivokset takaisin alennetun sähköveron piiriin vuonna 2017.

– On lyhytnäköistä leikata taloutta uudistavia innovaatiotukia juuri nyt, kun elinkeinorakennetta olisi uudistettava ja tuottavuutta nostettava. Kuinka järkevää elinkeino- ja tulevaisuuspolitiikkaa on leikata uutta synnyttävistä elinkeinotuista samalla kun kaivoksille luvataan veronalennus, Sarkkinen kysyy.

– Olemassa oleva teollisuus on onnistunut omassa vaikuttamistyössään, mutta kuka puhuisi vielä syntymättömien innovaatioiden ja työpaikkojen puolesta. Ei ainakaan nykyinen hallitus, Sarkkinen toteaa.

Eduskunta äänestää Tekesiin kohdistuvista leikkauksista ja työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan ensi vuoden budjetista kokonaisuudessaan tänään torstaina klo 10 alkavassa täysistunnossa.

Lisätietoja: Hanna Sarkkinen, puh. 050 5122 606, hanna.sarkkinen@eduskunta.fi