Vaalitulos velvoittaa aikalisään sotessa

Tiedote 12.4.2017

Li Andersson: Vaalitulos velvoittaa aikalisään sotessa

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson vaatii hallitukselta aikalisää sote-uudistukseen, jota se ajaa tarpeettomalla kiireellä. Kokoomus ja keskusta hävisivät kuntavaaleissa yli prosenttiyksikön ja perussuomalaiset 3,5 prosenttiyksikköä kannatuksestaan. Samaan aikaan oppositio lisäsi kannatustaan yli viidellä prosenttiyksiköllä. Tämä on selvä viesti siitä, että hallituksen eriarvoistava politiikka ei nauti kansansuosiota.

— Hallituspuolueiden tappion jälkeen on syytä kysyä onko demokratian pelisääntöjen mukaista ajaa läpi sote-mallia, josta ei puhuttu lainkaan ennen eduskuntavaaleja. Mielestäni kuntavaalitulos on tulkittava protestina hallituksen terveysbisnestä edistävälle politiikalle, Li Andersson toteaa.

Vaikka hallituspuolueet tekivät kaikkensa, että niin ei kävisi, nousi sote-uudistus tärkeäksi aiheeksi lähes kaikissa suurissa vaaliväittelyissä.

— Mikäli malli halutaan ajaa läpi ennen eduskuntavaaleja on se valmisteltava parlamentaarisesti. Uudistuksessa on syytä palata alkuperäisiin tavoitteisiin yhdenvertaisuudesta, terveyserojen kaventamisesta ja saumattomista palveluketjuista , Andersson vaatii.

Opposition saamat vastaukset parin viikon takaiseen välikysymykseen eivät olleet uskottavia, tai ottaneet kantaa moniin sote-uudistuksen ongelmista, joita kysymys nosti esiin.

— Hallituksen sote-mallissa on kyse merkittävästä hyvinvointivaltion heikentämishankkeesta, jonka vaaroista lähes kaikki asiantuntijat ovat varoittaneet. Luvatut aikataulumuutokset koskevat ainoastaan pakkoyhtiöittämistä ei itse lainsäädäntöä, Andersson luettelee.

Vasemmistoliitto aikoo jatkaa nimienkeräämistä oikeudenmukaisen sote-uudistuksen puolesta.

— Tavoitteemme on saavuttaa 50 000 nimeä ennen kesää. Esimerkiksi vapputapahtumissa aiomme kerätä nimiä eri puolella Suomea. Toivon myös, että nyt vaalien jälkeen koko oppositio lähtee mukaan rakentamaan tätä kansan välikysymystä kun eduskunnassakin olemme tehneet aiheen tiimoilta yhteistyötä, Andersson haastaa.

Lisätietoja:
Li Andersson