Lisää painetta hallitukselle hallintarekisterin kaatamiseksi

Hallintarekisterilaki vedettiin tänään yllättäen pois eduskunnan täysistunnon käsittelystä. Vasemmistoliiton kansanedustaja Hanna Sarkkisen mukaan hallintarekisterilain vetäminen pois käsittelystä on merkki hallituksen rivien rakoilusta.

– Nyt tarvitaan lisää painetta niin kansalaisten, järjestöjen kuin poliitikkojen taholta. Omistusten salaamisen mahdollistava laki voidaan saada vielä torpattua, Sarkkinen sanoo.

Eduskunnan oli määrä tänään käsitellä hallintarekisterilakia toisessa käsittelyssä ja äänestää asiasta huomenna, mutta yllättäen asia vedettiin pois täysistunnon asialistalta.

Käsittelyssä olleessa lakiesityksessä mahdollistetaan suomalaisille suomalaisten omistusten hallintarekisteröinti ulkomaisten arvopaperikeskusten kautta. Hallintarekisteröinti vähentää omistusten avoimuutta ja helpottaa veronkiertoa ja talousrikollisuutta.

Hallintarekisterin käsittelyssä on aiemminkin nähty erikoisia vaiheita. Ministeri Stubb jäi aiheeseen liittyen kiinni väärän tiedon kertomisesta ja kertoi kohun jälkeen hallintarekisterin olevan lopullisesti kuopattu.

Eduskunta sai kuitenkin viime keväänä uuden esityksen, jossa hallintarekisteröinnin ja omaisuuden piilottamisen mahdollisuus avataan ulkomaisten arvopaperikeskusten kautta. Tämä lakiesitys makasi eduskunnan pöydällä yli vuoden, kunnes se yhtäkkiä ilmestyi muuttumattomana eduskunnan talousvaliokunnan käsittelyyn kehysriihen jälkeen.

– Olen kummastellut, miten perussuomalaiset voivat hyväksyä ”rötösherrojen” etua ajavan hämärärekisteröinnin. Toivon mukaan tämä uusin mutka lakiesityksen matkassa tarkoittaa, että hallituspuolueet ovat punnitsemassa asiaa tarkemmin ja hallintarekisteri haudattaisiin lopullisesti.

– Hallintarekisteri on varsinainen zombi, huono esitys, joka herää säännöllisesti kuolleista. Toivon, että tämä uusin käänne tarkoittaisi sitä, että zombi vihdoin haudattaisiin ja eduskunnan käsiteltäväksi tuotaisiin avoimuuden vähintään nykytasolla säilyttävä lakiesitys, Sarkkinen toteaa.