Lobbaritiedot julkiseksi heti – niin mekin teemme!

Vasemmistoliitto sitoutuu julkaisemaan tiedot tapaamistaan lobbareista ja ilmoittamaan, mistä aiheista on keskusteltu.

Eduskunnan käytäntö tuhota vierailijalistoja on herättänyt paljon keskustelua. Korkein hallinto-oikeus on todennut niiden olevan julkisia asiakirjoja.

Vasemmistoliitto haluaa Suomeen lobbausrekisterin, josta kävisi ilmi mistä asiasta, koska ja kenen kansanedustajan tai ministerin kanssa lobbarit keskustelevat.

– Sen sijaan, että jäisimme odottamaan virallisen lobbausrekisterin perustamista, tuomme omat tietomme jatkossa heti julki. Politiikan on oltava mahdollisimman läpinäkyvää. Avoimuus on koko kansan etu: se kitkee vallan väärinkäyttöä ja rakenteellista korruptiota, toteaa Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson.

Lobbausrekisterin myötä vaikuttamistiedot olisivat helposti saatavilla kenelle tahansa, ja eri yritysten ja etujärjestöjen vaikuttamistoiminta tulisi nykyistä enemmän päivänvaloon.

– Teemme politiikkaa kansan valtuutuksella. On vähintäänkin reilua, että yritysten ja muiden politiikkaan vaikuttamaan pyrkivien tahojen tapaaminen tehdään näkyväksi. Lobbausrekisteri on yksi keino varmistaa, että kaikki puolueet sitoutuvat tekemään nykyistä läpinäkyvämpää politiikkaa, Andersson sanoo.

– Virallista rekisteriä ei kuitenkaan tarvitse jäädä odottamaan, vaan jokainen puolue voi julkaista tiedot lobbauksesta vaikka heti. Niin me teemme jatkossa!

Lue lisää Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän muistosta: vas_muistio_lobbaaminen.