Matti Semi kysyy Risikolta poliisin rasismista

Vasemmistoliiton varkautelainen kansanedustaja ja hallintovaliokunnan jäsen Matti Semi on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen liittyen verkkolehti Long playn lauantaina julkaisemiin paljastuksiin poliisien käyttämän facebook-ryhmän rasistisista sisällöistä. Semi penää kirjallisessa kysymyksessään hallitukselta keinoja puuttua poliisivoimissa ilmenneeseen rasismiin ja vihapuheeseen.

Verkkolehti Long play julkaisi lauantaina 3.5.2017 artikkelin poliisin suorittamasta etnisestä profiloinnista. Artikkelista kävi ilmi myös, että Poliisit-facebookryhmään, johon kuuluu 2 800 entistä tai nykyistä poliisia, käydään keskustelua joka sisältää runsaasti rasistisia ja vähemmistöjä solvaavia ilmaisuja. Ryhmässä sivutaan muun muassa pakolaisten pahoinpitelyä, jaetaan äärioikeistolaisten valemedioiden uutisia, solvataan itsemurhaa yrittänyttä turvapaikanhakijaa ja puolustetaan rasistista kielenkäyttöä, Semi kirjoittaa.

Poliisihallituksen mukaan poliisilaki kuitenkin velvoittaa poliisit käyttäytymään myös vapaa-ajalla niin, ettei toiminta vaaranna luottamusta poliisiin ja poliisin sananvapaus on rajattu, Semi sanoo.

Suuret määrät kuvakaappauksia ja tämän facebook-ryhmän suuri jäsenmäärä osoittavat kyseessä olevan yleinen ilmiö ja siten rakenteellinen ongelma Suomen yleistä järjestystä ja turvallisuutta ylläpitävän viranomaisen sisällä, Semi sanoo.

Matti Semi kysyy sisäministeri Paula Risikolle osoitetussa kirjallisessa kysymyksessä, miten hallitus aikoo toimia poliisin rakenteellisen rasismin kitkemiseksi. Lisäksi kysymyksessä kysytään, millä tavalla hallitus aikoo varmistua siitä, että virkavallan rasismin uhriksi joutuneet ihmiset voivat valittaa riippumattomalle taholle poliisin toiminnasta ja että se johtaa seurauksiin.