Nyt on aika tuoda #MeToo-liikkeen saavutukset suomalaiseen työelämään

Sukupuolten palkkakuilu umpeen julkisella palkkatietokannalla ja Suomesta tasa-arvoisen työelämän kärkimaa, vasemmistoliitto vaatii puoluepäivänään SuomiAreenassa.

Vasemmistoliitto julkistaa Suomi-areenan puoluepäivänään torstaina 19.7. tasa-arvotavoitteensa tulevalle hallitukselle. Puolueen tavoitteena on tuoda #MeToo-liikkeen saavutukset suomalaiseen työelämään ja tehdä Suomesta tasa-arvoisen työelämän kärkimaa. Avauksessaan vasemmistoliitto esittää toimia sukupuolten palkkakuilun kiinni kuromiseksi, seksuaalisen häirinnän kitkemiseksi ja työsuhdeturvan tasa-arvon parantamiseksi.

– Suomi ei muutu tasa-arvoisemmaksi itsestään. Tasa-arvo täytyy tehdä. Meidän tavoitteemme seuraavalle hallitukselle on vauhdittaa Suomi tasa-arvoisen työelämän kärkimaaksi, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoo.

Palkkaerot pahentuneet viime vuosina

Keskeisenä keinona sukupuolten palkkatasa-arvon parantamiseksi puolue esittää Britannian mallin mukaista anonyymiä palkkatietokantaa, johon työnantajat raportoivat itse palkoistaan ja mahdollisista palkkaeroistaan. Yksityisyydensuojan takaamiseksi palkoista tiedotetaan tehtäväkohtaisesti sukupuolen mukaan jaoteltuna.

– Palkkatietokanta toisi avoimuutta sukupuolten välisiin palkkaeroihin ja kaventaisi palkkaeroja ennaltaehkäisevästi, Andersson sanoo.

Palkkatietokanta mahdollistaisi myös perusteettomiin palkkaerojen korjaamisen. Vasemmistoliiton esityksessä perusteettomista palkkaeroista säädettäisiin Islannin mallin mukaan kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen uhkasakko.

– Nykyinen hallitus on kasvattanut sukupuolten palkkaeroja muun muassa lomarahaleikkauksilla, jotka osuivat kipeimmin naisvaltaisille aloille. Me haluamme kääntää suunnan ensi hallituskauden aikana, Andersson sanoo.

Vastentahtoiset määräaikaisuudet kasaantuvat naisille – epävarma työsuhde altistaa myös häirinnälle

Vastentahtoiset määräaikaisuudet kasaantuvat tätä nykyä erityisesti perheenperustamisikäisille naisille. Tilanteen korjaamiseksi vasemmistoliitto ehdottaa oikeudenmukaista perhevapaauudistusta, joka jakaisi perhevapaita tasaisemmin molemmille vanhemmille.

– Vielä tänäkin päivänä kuulee sanottavan, että nuorta naista ei uskalleta palkata raskauden pelon takia. Tilanne on täysin kestämätön. Oikeudenmukaisella perhevapaauudistuksella on jo kiire, Andersson sanoo.

Epävarmat työsuhteet altistavat myös häirinnälle. PAMin selvityksen mukaan häirinnän kohteeksi joutuneista vakituisista työntekijöistä 45 prosenttia ilmoitti kokemastaan häirinnästä esimiehelleen, mutta määräaikaisista työntekijöistä näin teki vain 15 prosenttia.

– Yli kolmannes suomalaisista naisista on kokenut seksuaalista häirintää työpaikallaan. Häirinnälle on saatava nollatoleranssi suomalaisessa työelämässä, Andersson sanoo.

Vasemmistoliitto järjestää avauksestaan torstaina 19.7. kello 13 keskustelutilaisuuden Porin Raatihuoneenpuistossa otsikolla Miten #MeToo tuodaan suomalaisille työpaikoille

Vasemmistoliiton aloite Suomesta tasa-arvoisen työelämän kärkimaa