Oikeudenmukainen terveydenhuolto tulee paljon halvemmaksi kuin kaupallinen sote

Lääkäriin viikon sisällä ja ilman asiakasmaksuja. Näin linjaa vasemmistoliitto uudessa avauksessaan, joka esittelee vaihtoehdon hallituksen kaupalliselle sote-mallille.

Puolueen mukaan hoitotakuun tiukentaminen ja sen tarvitsemat resurssit tulisivat Suomelle halvemmaksi kuin hallituksen sote-malli, joka kaataa veronmaksajien rahaa ylikansallisille terveyskonserneille.

– Terveysjärjestelmässämme pitää korjata se mikä on rikki, ei rikkoa sitä mikä toimii, niin kuin hallitus on nyt tekemässä, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoo.

Vasemmistoliiton hoitotakuumalli poistaisi hoitoonpääsyjonot ja madaltaisi hoitoon hakeutumisen kynnystä asiakasmaksut poistamalla.

Tällä hetkellä vain noin 40 prosenttia kiireettömistä lääkärin vastaanottokäynneistä toteutuu viikon kuluessa yhteydenotosta. Viikon hoitotakuun avulla tehokas ja nopea hoito voidaan turvata kaikille suomalaisille, kunhan sille turvataan riittävät resurssit.

– Ero vasemmistoliiton ja hallituksen esittämässä kaupallisessa mallissa syntyy siitä, että hoitoon pääsyä parannetaan ihmisten ja kansanterveyden näkökulmasta eikä yritysten markkinaosuuksien turvaamiseksi. Oikeudenmukainen terveydenhuolto tulee paljon halvemmaksi kuin hallituksen kaupallinen sote-malli, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoo.

Vasemmistoliitto myös luopuisi keskustelupaperissaan kokonaan terveyskeskusmaksuista. Asiakasmaksut lisäävät terveyden eriarvoisuutta, sillä ne nostavat kynnystä hakeutua hoitoon ajoissa.

– Terveyserot sosiaaliluokkien välillä ovat kasvaneet. Yksi ilmentymä tästä on se, että köyhät eivät hakeudu hoitoon. Asiakasmaksut tuottavat käytännössä terveyden eriarvoisuutta. Niistä yhä isompi osa myös päätyy perintätoimistojen hoidettavaksi, mikä syventää monen heikossa asemassa olevan ahdinkoa, vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Aino-Kaisa Pekonen sanoo.

Vasemmistoliiton kuulemien asiantuntijoiden mukaan hoitotakuun tehostaminen viikkoon maksaisi korkeimmillaan 360–420 miljoonaa euroa vuodessa. Terveyskeskuslääkärimaksujen poistamisen hinta on noin 68 miljoonaa euroa. Vertailun vuoksi hallituksen niin kutsutun valinnanvapausjärjestelmän on arvioitu kasvattavan kustannuksia vähintään miljardilla ja mahdollisesti jopa 2,5 miljardilla eurolla. Ennen kuin valinnanvapauslainsäädäntöä on edes hyväksytty, on sen pilotointiin ohjattu jo 200 miljoonaa euroa.

Avauksemme löytyy kokonaisuudessaan vasemmistoliiton verkkosivuilta:
Vasemmistoliiton avaus Suomen perusterveydenhuollon hoitotakuusta