Omistajaohjauksen pelisäännöt korjattava

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonin mukaan tarkastusvaliokunnan ehdotukset valtion omistajaohjauksen toimintaperiaatteiden tarkentamisesta ovat tarpeellisia. Eduskunnan tarkastusvaliokunta sai tänään valmiiksi Finavian johdannaiskauppoja koskevan selvityksensä.

– Hyvä, että asia on nyt selvitetty. Useaan otteeseen on toimittu väärin, mikä osoittaa että valtion omistajaohjauspolitiikka ei ole ollut riittävän selkeää. Kannatan valiokunnan ehdotuksia omistajaohjauksen ohjeistuksen ja toimintaperiaatteiden tarkentamisesta.

– Ohjeistuksen riskienhallinnasta tulee kattaa kaikki riskit. Taloudellisten riskien lisäksi on huolehdittava sosiaalisten ja ympäristöllisten riskien minimoimisesta. Vasemmistoliiton mielestä valtion omistajaohjauspolitiikan pitää olla korostetun avointa ja vastuullista. Tämä tarkoittaa avoimuutta myös tilinpidon osalta, sekä vastuullisuutta työnantajana.

Tarkastusvaliokunta käsitteli myös ministeri Anne Bernerin (kesk) toimintaa omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä. Valiokunta ei löytänyt ministerin toiminnasta suoranaista moitittavaa.

– Ei Berner tästä puhtaita papereita saa. Ministeri junaili sopimuksen tilintarkastusyhtiö Deloitten kanssa, johon hänellä on kiinteät kytkökset. Samoin ministeri vaikutti siihen, että Finavian hallitus perui kanteet tilintarkastajia ja yhtiön johtoa vastaan, kun oikea paikka tälle päätökselle olisi ollut yhtiökokous. Kenen etua ministeri on ajanut: omistajan eli kaikkien suomalaisten, vai jonkun muun?