Paavo Arhinmäki: Opintotuen lainapainotteisuus lisää eriarvoisuutta

Hallitus on ohjelmassaan päättänyt leikata opintotuesta tällä kaudella 70 miljoonaa ja pitemmällä tähtäimellä jopa 150 miljoonaa euroa. Vastaavaa säästöleikkausesitystä ei ole suhteessa missään muussa etuudessa. Tämä tarkoittaa noin 25 prosentin leikkausta opiskelijoiden toimeentulosta!

Ministeriön asettaman selvitysmiehen, professori Roope Uusitalon näinä päivinä julkaistavassa raportissa opintotukijärjestelmään esitetään varmasti isoja muutoksia lainapainotteisuuden suuntaan.

Viime hallituskaudella vastasin opintotukiasioista ministerinä. Valtionvarainministeriö ehdotti tuolloin useaan otteeseen opintotuen muuttamista kokonaan lainaksi. Kokoomus ja SDP olivat myös halukkaita lisäämään lainapainotteisuutta huomattavasti.

Selkäni takana valmisteltiin esitys lainamallista. Saatuani lainamalliesityksen käsiini, revin esityksen pääministerin virka-asunnossa Kesärannassa Kataisen ja Urpilaisen edessä. Olisi pitänyt myös polttaa esitys, ettei porvarihallitus olisi sitä nyt löytänyt uudestaan.

Lupasin opiskelijoille, että minä en tule ministerinä esittelemään lainapainotteista mallia, enkä näin tehnyt.

Vaalien alla puheenjohtajat Sipilä ja Stubb antoivat koulutuslupauksen, jossa todettiin, että koulutuksesta ei leikata ja opintotukea ei heikennetä. Koulutusleikkaukset ovat jo johtaneet yliopistoilla massiivisiin irtisanomisiin. Opintotuki irrotettiin indeksistä. Lukukausimaksujen perintä aloitettiin. Seuraavaksi ovat vuorossa ammatillisen koulutuksen leikkaukset. Kauhulla saa seurata, millaiseen koulutuksellisen tasa-arvon alasajoon tämä hallitus kautenaan kykenee.

On moneen kertaan todettu, miksi nykymuotoinen opintotukijärjestelmä on lainapainotteista parempi. Ensinnäkin työelämä ja työmarkkinat ovat muuttuneet. Työttömyys on ennätyslukemissa. Enää korkeakaan koulutus ei välttämättä ole tae taloudellisesta menestyksestä. Myös alojen välillä on työllistymisnäkymissä suuria eroja.

Suomessa maksuton koulutus ja opintotukijärjestelmä ovat vähentäneet korkeakoulutuksen periytyvyyttä. Silti koulutuksen periytyminen näkyy edelleen selvästi. Lainapainotteinen opintotukimalli heikentää pienituloisten perheiden lasten mahdollisuuksia kouluttautua, koska lainaa ei uskalleta ottaa.

Lainapainotteisuus ja leikkaukset opintotukeen siis eriarvoistavat opiskelijoita sekä varallisuuden että opiskelualan perusteella.

Hallituksen olisi nyt syytä pysähtyä miettimään ennen vaaleja annettuja koulutuslupauksia. Opiskelijoilta on jo viety opiskelun edellytyksiä leikkaamalla yliopistojen hallinnosta, opetuksesta ja tutkimuksesta. Seuraavaksi heiltä viedään toimeentulo. Opintotukeen kohdistuvat leikkaukset on ehdottomasti peruttava.