Pakkoyhtiöittämisestä luopuminen ei poista riskejä

Vasemmistoliitto vaatii sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen eteenpäin viemistä parlamentaarisena yhteistyönä ja ilman palveluiden laajaa markkinaehtoistamista tarkoittavaa valinnanvapautta.

Perustuslakivaliokunta linjasi 29. kesäkuuta, että maakuntien velvoite yhtiöittää julkinen palvelutuotantonsa ei ole perustuslain mukainen. Valiokunnan mukaan epärealistinen aikataulu vaarantaisi peruspalvelut.

– Perustuslakivaliokunnan lausunto tarkoittaa, että valinnanvapauslainsäädäntö täytyy palauttaa valmisteluun. Kyse on niin isosta muutoksesta lakiluonnokseen, että uusi valmistelu ja lausuntokierros on välttämätön, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson sanoo.

Vasemmistoliiton mielestä hallituksen sote-esityksen suurin ongelma on koko valinnanvapauden nimellä kulkeva palveluiden laajamittainen ja kallis ulkoistaminen, josta yhtiöittäminen on vain yksi osa. Valinnanvapausmallilla turvattaisiin verovaroilla rahoitettava kymmenen miljardin bisnes ylikansallisille terveyskonserneille.

– Ongelmat eivät ratkea luopumalla pelkästä pakkoyhtiöittämisestä. Nyt olisi hyvä hetki hylätä koko merkittäviä kustannusriskejä sekä perustuslaillisia ongelmia sisältävä valinnanvapausesitys ja edetä uudistuksen alkuperäisten tavoitteiden mukaisesti, Andersson linjaa.

– Kun järjestelmä itsessään maksaa enemmän, mutta kustannusten nousua pitää hidastaa, onnistuu tämä vain karsimalla palveluita tai nostamalla asiakasmaksuja reippaasti. Tätä emme voi hyväksyä.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtajan Aino-Kaisa Pekosen mukaan pakkoyhtiöittämisestä luopuminen ei poista esityksen suurimpia riskejä, joita ovat kermankuorinta ja potilaiden valikointi, kustannusten vyöryttäminen perustasolta erikoistuneelle hoidolle sekä puutteelliseen kilpailuun liittyvien alueellisten yksityisten monopolien synty.

– Riskien laukeamisesta kärsivät paitsi palveluiden käyttäjät myös sosiaali- ja terveysalan sadattuhannet työntekijät. Tällä viikolla on jo kerrottu sairaanhoitajien maastamuuton kiihtyneen epävarmojen työnäkymien vuoksi, Pekonen sanoo.

– Nyt tarvitaan vastuullista valmistelua alkuperäisten yhdenvertaisuutta lisäävien tavoitteiden mukaisesti, Pekonen toteaa.