Perhevapaauudistus kaatui, koska hallitukselta ei heru penniäkään tasa-arvoon

Peruspalveluministeri Annika Saarikko pysäytti perhevapaiden uudistamisen, koska hanke olisi liian kallis. Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson pitää uudistuksen lässähtämistä jälleen yhtenä uutena Sipilän hallituksen floppina.

– Minua ei yllätä, että hallitus tuhosi uudistuksensa onnistumismahdollisuudet linjaamalla, että sen pitää olla kustannusneutraali. Tämä kuvaa koko hallituskauden politiikkaa. Kaikenlaista pitäisi hallituksen mielestä uudistaa, mutta mikään uudistus ei kuitenkaan saa maksaa mitään. Näin lopputulos jää aina laihaksi, Li Andersson sanoo.

Andersson pitää tärkeänä, että vanhempainvapaauudistuksen tavoitteena on ratkaisu, joka mahdollistaa perhevapaiden nykyistä joustavamman ja tasa-arvoisemman jaon. Se onnistuu vain pidentämällä toisen vanhemman, yleensä isän, käyttämää ansiosidonnaista vanhempainvapaata. Kun ansiosidonnaista vanhempainvapaata pidennetään, lisää se myös kustannuksia.

– Hallituksen uusin floppi on osoitus siitä, että se on valmis panostamaan rahaa vain työnantajille kohdennettuihin tulonsiirtoihin tai hyvätuloisten verokevennyksiin. Tasa-arvoon, naisten työssäkäynnin edistämiseen, isien mahdollisuuksiin viettää perhe-elämää tai lasten hyvinvointiin ei olla valmiita laittamaan penniäkään, Andersson moittii.

Vasemmistoliitto haluaa uudistaa perhevapaajärjestelmän nykyistä joustavammaksi, jolloin se huomioi paremmin perheiden moninaisuuden ja erilaiset tilanteet sekä edistää sukupuolten tasa-arvoa. Parhaiten se onnistuu vasemmistoliiton ajamalla 6+6+6-mallilla. Siinä vanhemmat saavat kumpikin oman kuuden kuukauden jakson vanhempainvapaata, jonka lisäksi on yksi kuuden kuukauden jakso, jonka käytöstä perhe saa päättää. Yhden huoltajan perheissä yksi vanhempi voi käyttää koko vapaan.

– Vasemmistoliiton tavoitteena on perhevapaajärjestelmän uudistaminen nykyistä tasa-arvoisemmiksi seuraavalla hallituskaudella, sekä riittävien resurssien turvaaminen kunnollisen uudistuksen aikaansaamiseen. Tasa-arvo ei synny ilman tahtoa ja panostuksia, Li Andersson sanoo.

Tutustu vasemmistoliiton perhevapaamalliin