Pienpanimoiden ulosmyyntioikeus tukee työllisyyttä

Kansanedustaja Jari Myllykoski haluaa helpottaa kotimaisten pienpanimoiden oluiden ulosmyyntiä suoraan panimoilta. Tällä hetkellä ulosmyynti pienpanimoilta on tiukasti säädeltyä.

– Elintarvikemyynnin ja erillisen sisäänkäynnin edellyttäminen pienpanimoiden ulosmyynnissä on puhtaasti hallinnollista simputusta, josta pitää päästä eroon.

Myllykoski on uusinut vuonna 2014 jättämänsä lakialoitteen, jossa pienpanimoiden ulosmyynti sallittaisiin 9,5-prosenttisten ja sitä miedompien oluiden osalta. Korkeaa rajaa Myllykoski perustelee sillä, että esimerkiksi stout-tyyppiset oluet ovat tyypillisesti 7–8 -prosenttisia.

Aloitteen taustalla on halu edistää kotimaista työllisyyttä. Tuotantoketju mallasohrapelloilta kuluttajille työllistää noin 30 000 henkilöä ja määrä on valitettavasti laskussa. Pienpanimoiden osuus Suomen olutmarkkinoista on 3,4 %, mutta alan osuus työntekijöistä 10 %.

– Työllisyysnäkökulma on saatava mukaan alkoholilain uudistukseen ja parhaiten se onnistuu pienpanimoiden toimintaedellytyksiä parantamalla, Myllykoski sanoo.

Myllykoski muistuttaa, että maailmalta on runsaasti esimerkkejä, miten pienistä panimoista voi nopeastikin kasvaa merkittäviä työllistäjiä ja vientiyrityksiä. Pienpanimot myös edistävät matkailuelinkeinoa.

– Jos katsoo esimerkiksi skotlantilaisen Brewdog-panimon tietä kahden hengen nyrkkipajasta vuonna 2007 nykyiseksi kansainväliseksi kasvuyritykseksi, voi olla optimistinen pienpanimotoiminnan potentiaalista Suomessakin.

Alkon monopolia aloitteella ei ole tarkoitus haastaa.
– Päinvastoin, Alkon ja pienpanimoiden tulisi tehdä enemmän yhteistyötä ja kotimaisia tuotteita pitäisi saada kattavasti Alkon hyllyille. Alkoholilain kokonaisuudistusta tehtäessä tulee pohtia nykyjärjestelmän uudistamista, Myllykoski sanoo.

Lakialoite kokonaisuudessaan (pdf-tiedosto)

Tykkäsitkö artikkelista? Kerro siitä kavereillesi!
Jaa kavereille