Hallitus ja ”vanha oppositio” vievät Suomea massatyöttömyyteen

Kansanedustaja, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Risto Kalliorinteen ryhmäpuhe välikysymyskeskustelussa 5.11.2014.

Arvoisa puhemies
Suomen talouden tilanne on synkkä. Talouskasvua ei ole, teollisuus hiipuu, yhteisöverotulot laskevat ja työttömyys kasvaa. Ulkopuolista pelastajaa ei näy, kun Venäjän talouspakotteet ja koko maailmantalouden epävarmat näkymät nakertavat uskoa tulevaisuuteen.

Mutta ei hätää – ”vanha oppositio” on löytänyt syyllisen Suomen taloustilanteeseen ja keinot talouden tasapainottamiseen. Syy Suomen velkaantumiseen on paisuneessa julkisessa sektorissa ja siksi puheenjohtajat Soini ja Sipilä vaativat viime viikolla kymmenien tuhansien työntekijöiden vähentämistä julkiselta sektorilta. Aiemmin tässä eduskuntasalissa kuntatyöntekijät jo ”pikkunilkeiksi” nimennyt Soini aikoo siis siirtyä sanoista tekoihin eli irtisanomislappuja jakamaan, mikäli pääsee valtaan ja hän saa tukea aikomuksilleen gallupsuosikki keskustalta.

Mitä pahaa nämä julkisen sektorin työntekijät ovat tehneet ansaitakseen tällaisen ajojahdin ja syyllisyyden maan talousongelmista? Ei kai julkinen sektori romuttanut Nokian matkapuhelinten myyntiä maailmalla tai ajanut metalli- ja paperiteollisuutta alamäkeen, mikä vääristää Suomen kauppatasetta, vähentää valtion verotuloja ja lisää työttömyyttä? Miksi opettajien, hoitajien, poliisien, keittäjien, lumiaurakuskien… pitää kantaa vastuu Suomen elinkeinoelämän töppöilyistä?

Jos etsisi syyllisiä Suomen työllisyystilanteeseen ja talouden alamäkeen, niin kannattaisi aloittaa Helsingin etelärannasta. Olen varma, että siellä tälläkin hetkellä elinkeinoelämän ahneet ”bonusherrat” istuvat jossain kabinetissa ja suunnittelevat jonkin tuotantolaitoksen siirtämistä ulkomaille, antavat vinkkejä yritysten verosuunnitteluun (=veronkiertoon) ja trimmaavat johdon palkitsemisjärjestelmiä entistäkin anteliaammiksi.

Arvoisa puhemies
Todellisuudessa julkinen sektori ei ole paisunut vaan yksityinen sektori (teollisuus) on hiipunut. Tämän takia julkisten menojen suhteellinen osuus BKT:sta on kasvanut. On hämmästyttävää huomata, että monet johtavat poliitikot eivät tätä tapahtunutta kehitystä ymmärrä, vaan jatkavat puhetta julkisen sektorin paisumisesta?

”Vanhan opposition” talousanalyysi ja resepti on siis väärä, mutta valitettavasti parempaan ei pysty hallituskaan. Pääministeri Stubb kulkee elinkeinoelämän seminaareissa lupailemassa suuria veronalennuksia, jotka toteutuessaan romuttaisivat hyvinvointivaltion. Valtiovarainministeri Rinne puhuu elvytyksestä ja uusista työpaikoista, mutta todellisuudessa teki taloutta kiristävän budjettiesityksen, joka rapauttaa perusturvaa ja luo työttömyyttä.

Hallituksen päätöksentekoa ohjaavat keskeiset voimat ovat osoittautuneet kuplaksi.

Velkaantumisen pelolla ja luottoluokituksen säilyttämisen verukkeella poliitikkoja on patisteltu koviin leikkauspäätöksiin.

Kilpailukyvyn parantamisen varjolla on taivuttu yritysten veronalennuksiin ja pidättäydytty palkankorotuksista.

Kansalaisten kriisitietoisuutta on vahvistettu karkeilla uhkakuvilla, jotta ihmiset hyväksyisivät perusturvan leikkaukset, palvelujen näivettymisen, työttömyyden kasvun, eläkeiän nostamisen ja nollatason palkkaratkaisut.

Vallitseva todellisuus on kuitenkin ollut ihan jotain muuta. Todellisuudessa matala korkotaso on laskenut valtion velanhoidon kustannuksia ja korkeimman luottoluokituksen menettämisen vaikutus valtionvelan korkotasoon olikin olematon.

Todellisuudessa pidättäytyminen palkankorotuksista ja yhteisöveron alentaminen eivät ole sitouttaneet yrityksiä luomaan työpaikkoja ja investoimaan Suomeen, vaan vaatimukset uusista veronalennuksista jatkuvat ja kotimaisen teollisuuden tuhoaminen etenee vauhdilla.

Arvoisa puhemies
Vasemmisto ei ole hallituksen ja ”vanhan opposition” kurituslinjalla, vaan talouden asiantuntijoiden linjalla. Kansainvälinen valuuttarahasto IMF ja valtiovarainvaliokunnassa vierailleet kotimaan talousviisaat suosittavat tässä tilanteessa Suomelle elvyttävämpää talouspolitiikkaa ja tätä viestiä me Vasemmistossa kuulemme herkällä korvalla.

Työttömyyden kasvu lisää julkisia menoja, kasvattaa palvelujen tarvetta ja aiheuttaa valtion velkaantumista. Massatyöttömyys on jo täällä ja sen taltuttaminen on parasta taloudenhoitoa.

Tarvitsemme kasvua ja uutta työtä, tämän vuoksi vasemmisto esitteleekin ensi viikolla elvyttävän vaihtoehtobudjetin ja syksyn aikana tuomme esille myös konkreettisen elvytyshankkeiden listauksen, jonka avulla luodaan kasvua, työtä ja hyvinvointia koko Suomeen.

Arvoisa puhemies
Hallitus ei selvästikään ymmärrä, että tässä tilanteessa Suomen ja muun euroalueen tulee edistää talouden kasvua investoinnein ja välttää pitkittämästä ja syventämästä lamaa säästötoimin ja veronkorotuksin. Tästä syystä esitän, että eduskunta hyväksyy seuraavan epäluottamuslause-ehdotuksen:

”Hallitus ei suostu kannustamaan taloutta kasvuun ja parantamaan siten työllisyyttä mm. riittävin julkisin investointipanostuksin, vaan päinvastoin syventää ahdinkoa pienentämällä kotimaista ostovoimaa eläkkeiden, työttömyysturvan, opintotuen ja muiden etuisuuksien indeksileikkauksella. Näin ollen hallitus ei nauti eduskunnan luottamusta.”