Sipilän, Orpon ja Soinin kyyninen manööveri horjuttaa luottamusta politiikkaan

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Anderssonin mielestä viime viikon tapahtumat suomalaisessa politiikassa ovat omiaan murentamaan politiikan arvostusta kansalaisten silmissä.

– Tämän kuluneen viikon aikana minua on hävettänyt ajatella, miltä tämä kaikki näyttää kansalaisten silmissä, Andersson sanoi Vasemmistoliiton ryhmäpuheessa, joka pidettiin keskustelussa hallituspohjan muutokseen liittyvästä tiedonannosta.

Anderssonin mukaan viikko sitten, kun pääministeri Sipilä ja valtiovarainministeri Orpo puhuivat arvojen säilyttämisen tärkeydestä ja sanoivat ei kiitos hallitusyhteistyölle Jussi Halla-ahon kanssa, moni ajatteli, että Orpo ja Sipilä löysivät vihdoin moraalisen selkärankansa.

– Tiistaina selvisi kuitenkin, että kyse ei ollut kriisistä, vaan tarkkaan harkitusta strategiasta. Hallituksen sisällä oli jo etukäteen varauduttu Jussi Halla-ahon voittoon, ja arvopuheiden tarkoitus oli vain rakentaa tie takaisin hallitukseen Soinille ja UV-ryhmälle. Voiko politiikka olla enää kyynisempää?

Anderssonin mielestä kaikki tämä tehtiin siksi, että kaikkien aikojen laajamittaisin sosiaali- ja terveydenhuollon yhtiöittäminen ja ulkoistaminen saataisiin edelleen toteutettua suunnitelmien mukaisesti.

– Vasemmistoliitto pitää uusia vaaleja demokraattisempana tapana ratkaista tämä poliittinen solmu. Nyt pääministeri Sipilä ratkaisi sen ottamalla hallitukseen uuden puolueen ilman hallituksen hajottamista ja ilman uusia hallitusneuvotteluja, jotta prosessikaavioon tulisi mahdollisimman vähän kansanvallan aiheuttamia häiriöitä, Andersson sanoi.

Andersson kannattaa hallitukselle tehtyä epäluottamuslausetta.

Li Anderssonin pitämä Vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro