Sipilän suuri virhearvio sotessa kostautuu nyt

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Anderssonin mielestä hallituksen on aika myöntää oma epäonnistumisensa sote-uudistuksen suhteen.

Pääministeri Juha Sipilä ilmoitti tänään tiedotustilaisuudessaan, että sote-uudistus siirtyy vuodella eteenpäin.

– Sote-uudistuksen toimeenpano siirtyy nyt käytännössä kokonaan seuraavan hallituksen vastuulle. Sipilä teki todella ison virhearvion, kun hän päätti viedä eteenpäin näin vähän tukea saavan mallin ilman opposition mukanaoloa. Tämä kostautuu nyt, koska todennäköisyys sille, että seuraava hallitus avaa epäonnistuneen mallin kasvaa koko ajan, Andersson sanoo.

Sipilä tarvitsee nyt myös hallituspuolueiden eduskuntaryhmiltä tuen uudistukselle ja uusille aikatauluille. Huomenna hän antaa eduskunnan täysistunnossa pääministerin ilmoituksen uudistuksesta.

–  Uudistus on täysin hataralla pohjalla: aikataulu ei pidä, arviot kustannussäästöistä eivät pidä ja palveluketjut pirstotetaan integraation sijasta. Ongelmat vielä kasvoivat hallituksen sote-vastineen jälkeen, jossa asiakassuunnitelmasta tehtiin ei-velvoittava. Hallitus yrittää runnoa läpi lait oman lehmänkauppansa pelastamiseksi, mutta jättää kaikki ongelmat seuraavien hallitusten ratkottaviksi, Andersson sanoo.

–  Hallituksen olisi nyt aika myöntää oma epäonnistumisensa ja jatkaa sote-valmistelua ilman valinnanvapautta yhteistyössä opposition kanssa. Vaihtoehtoisia malleja on kyllä.

Vasemmistoliitto on juuri julkaissut oman esityksensä uudeksi perusterveydenhuollon hoitotakuuksi. Vasemmistoliitto haluaa taata jokaiselle suomalaiselle kiireettömän hoidon osalta pääsyn lääkärille korkeintaan viikossa – maksutta.  Lisäksi vasemmistoliiton mielestä integraatio tulee toteuttaa luopumalla palveluiden markkinaehtoistamisesta ja sen sijaan siirtämällä palveluiden järjestämis- ja tuottamisvastuu samalle taholle. Ihmisten itsemääräämisoikeutta ja valinnan mahdollisuuksia tulee vahvistaa.