Sivistys on itseisarvo, koulutuspetos ei unohdu

Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja, kansanedustaja Hanna Sarkkinen korosti vappupuheessaan uudistusten tarvetta työelämässä, sosiaali- ja terveyspalveluissa ja koulutuksessa sekä peräänkuulutti punavihreää yhteistyötä uudistusten toteuttamiseksi.

Sarkkinen puhui vappujuhlassa Jyväskylässä.

– Hallituksen työmarkkinapolitiikka on niin 1800-luvulta! Työehtojen heikennysten ja palkkojen polkemisen sijaan, me tarvitsemme työehtosopimusten rinnalle lakisääteisen minimipalkan, hoivavastuuta jakavan ja joustavuutta lisäävän perhevapaauudistuksen 6+6+6 mallin mukaisesti, sekä ammattiliittojen joukkokanneoikeuden, jonka avulla työelämän epäkohtia voidaan parantaa yhdessä, Sarkkinen sanoi.

Sarkkinen otti puheessaan kantaa ajankohtaiseen keskusteluun varhaiskasvatuksen henkilöstön palkkatasosta ja nosti esiin myös Sipilän hallituksen koulutusleikkaukset.

– Tikulla silmään joka vanhoja muistelee, mutta koulutuspetos – never forget. Sivistys on itseisarvo. Koulutuksen yleissivistävä merkitys on äärimmäisen tärkeää ajassa, jossa jopa maailman vaikutusvaltaisin mies twiittailee höpö-juttuja.

– Kuitenkin koulutuksella on myös suuri välineellinen arvo. Suomen talous on täysin riippuvainen osaamisesta ja koulutuksesta. Siihen nähden on ihmeellistä, kuinka pientä palkkaa varhaiskasvatuksen ja koulujen työntekijät saavat ja kuinka nimenomaan koulutuksesta on huolettomasti viime vuosina leikattu. Koulutus- ja tutkimusleikkaukset tulevat vielä maksamaan meille kalliisti.

Sisällissotaa Sarkkinen ei halua unohtaa. Vuoden 1918 tapahtumat ovat osa kansallista historiaamme ja kollektiivista muistiamme.

– Meidän on muistattava, jotta voimme oppia. Meidän on väsymättä taisteltava tasa-arvon, vapauden ja itsemääräämisoikeuden puolesta, kaikkien ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta. Sitä on solidaarisuus käytännössä.

– Ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa puolustamalla, köyhyyttä ja eriarvoisuutta poistamalla ja oikeudenmukaista yhteiskuntaa ja työelämää rakentamalla me voimme varmistaa, ettei se, mikä Suomessa koettiin sata vuotta sitten vuonna 1918, toistu enää koskaan.

Hanna Sarkkisen Jyväskylässä pitämä vappupuhe kokonaisuudessaan