Sote-sekoilu vihellettävä poikki, vaalien siirtäminen välttämätöntä

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Anderssonin mielestä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen käsittelyaikataulu on viimeistään nyt osoittautunut mahdottomaksi.

Uudistuksen käsittelylle asetetut aikaraamit ovat jo nyt niin tiukat, että eduskunta ei käytännössä ehdi perehtyä Suomen historian suurimpaan aluehallinto- sekä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukseen kunnolla. Siitä huolimatta hallitus on puskenut suurta kritiikkiä saanutta sote-palveluita markkinaehtoistavaa mallia eteenpäin yhä pienemmäksi käyvällä parlamentaarisella enemmistöllä.

Kun tänään kävi ilmi, että eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan työskentelyaikataulu venyy, ehti vaalipäällikkö Arto Jääskeläinen jo kommentoida, että vaalien järjestämiseen tarvitaan nyt ”luova ratkaisu”. Heinäkuun ensimmäinen päivä on aikaisemmin ilmoitettu ehdottomaksi takarajaksi lakien hyväksymiselle, jotta maakuntavaalien pitäminen lokakuussa olisi mahdollista.

– Maan poliittisen johdon on korkea aika kantaa vastuunsa ja viheltää tämä sotesekoilu poikki. Eduskunta ei ehdi kunnolla perehtyä vuosikymmenen tärkeimpään uudistukseen aikataulupaineista johtuen ja nyt ollaan jo keksimässä ”luovia ratkaisuja” vaalien pitämiseksi vastoin demokratian pelisääntöjä, Andersson sanoo.

Anderssonin mielestä nyt on selvää, että lokakuulle kaavaillut maakuntavaalit tulee siirtää myöhemmäksi. Sote-uudistuksen kiirehtiminen vaarantaa demokratian toteutumisen.

– Nyt ollaan siinä pisteessä, että maakuntavaalien pitäminen lokakuussa ei enää näillä aikatauluilla täytä kansainvälisiä suosituksia. ”Luovia ratkaisuja” vaaliasioissa harjoitetaan jossakin aivan muualla kuin demokraattisissa oikeusvaltioissa. Ainoa kestävä ratkaisu on vaalien siirtäminen, Andersson sanoo.