Sote-uudistuksen tavoitteeksi yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekosen mielestä hallituksen sote-mallin vaihtoehto ei ole tekemättä jättäminen vaan toimiva uudistus.

Pekonen piti vasemmistoliiton ryhmäpuheen eduskunnan keskustellessa keskiviikkona pääministerin ilmoituksesta sote-uudistuksen aikatauluista.

Pekosen mielestä Sipilän hallitus on asettanut omat aikataulunsa tärkeämmäksi kuin sote-uudistuksen huolellisen valmistelun tai kunnollisen käsittelyn. Niinpä viime viikkoina julkisuudessa on jumituttu keskustelemaan aikatauluista ja prosessin yksityiskohdista. Pekonen haluaisi kääntää keskustelun siihen, miten kaikille suomalaisille taataan yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut.

– Aikataulun sijaan olisi tärkeämpää keskustella sote-uudistuksen sisällöstä. Meidän pitää keskustella siitä, miten ihmiset pääsevät hoitoon ilman jonoja ja lompakon paksuudesta riippumatta, Pekonen sanoi.

Pekosen mielestä keskustan ja kokoomuksen syksyn 2015 lehmänkauppojen tuloksena syntynyt markkinamalli on kelvoton.

– Integraatio ei toteudu, palveluketjut hajoavat, kustannukset kasvavat ja palvelut heikkenevät. Nyt kokoomus yrittää venyttää perustuslakia mielensä mukaiseksi valinnanvapauden vaiheistuksen osalta ja keskusta kiirehtii maakuntavaaleja palveluiden laadun kustannuksella.

– Kärsijäksi ovat joutumassa ne kaikki tavalliset suomalaiset, joiden sosiaali- ja terveyspalvelut heikentyvät, mikäli uudistus pusketaan tällaisena läpi muutaman äänen enemmistöllä.

Vasemmistoliitto on ehdottanut, että sote-uudistus tehtäisiin yhdessä kaikkien puolueiden kesken. Silloin ei tarvitsisi kiirehtiä peläten sitä, että seuraava hallitus peruu tehtyjä päätöksiä.

Pekosen mielestä palvelujen integraatio toteutuu parhaiten, kun vastuu niin palveluiden järjestämisestä kuin tuottamisesta siirretään yhdelle taholle, esimerkiksi maakunnille.

– Nyt käsittelyssä olevat muut lait voidaan käsitellä normaalisti, jos kyseenalainen ja perustuslain vastainen markkinamalli tässä vaiheessa jätetään pois ja maakunnille annetaan verotusoikeus sekä luovutaan budjettileikkurista. Tähän asti alueilla tehty valmistelu ei mene hukkaan, vaan sen pohjalle voidaan rakentaa parempi uudistus, Pekonen esitti.

Lisäksi vasemmistoliitto haluaa poistaa terveyskeskusmaksut ja uudistaa hoitotakuuta niin, että kiireettömään hoitoon pääsisi aina viikon sisällä.

Aino-Kaisa Pekosen pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan

Vasemmistoliiton sote-malli