Sotilaallisen yhteistyön kasvattaminen on väärä suunta EU:lle

Vasemmistoliiton kansanedustaja, suuren valiokunnan ja ulkoasiainvaliokunnan jäsen Paavo Arhinmäen mielestä EU ottaa askelen väärään suuntaan, kun kansalaisten hyvinvoinnin sijasta edistetään sotilaallista yhteistyötä. Arhinmäki piti vasemmiston ryhmäpuheenvuoron keskiviikkona käydyssä keskustelussa ajankohtaisista EU-asioista.

Luottamus Euroopan unioniin on laskenut jäsenmaissa. Arhinmäen mielestä myös Iso-Britannian brexit-äänestyksessä oli kysymys tyytymättömyydestä ja protestista.

– Samaan aikaan kun monet kansalaiset kamppailevat työttömyyden, leikkausten ja kasvavan eriarvoistumisen kanssa, keskittyy EU yritysten vapauden edistämiseen ihmisten hyvinvoinnin ja toimeentulon kustannuksella. Kaikki unionin jäsenmaat ovat kilpaa leikanneet julkisia menojaan viimeisten vuosien aikana. Samalla veroparatiisitalouden on annettu rehottaa, jopa unionin sisällä, Arhinmäki sanoi puheessaan.

EU ei ole kuitenkaan tulevaisuuden suunnitelmissaan puuttumassa näihin kansalaisten hyvinvointia koskeviin kysymyksiin. Sen sijaan unionia syvennetään sotilaallisen yhteistyön suuntaan ja EU:n budjetista aiotaan ryhtyä tukemaan aseteollisuutta.

– Aseteollisuusko todella on nyt se alue, jota ensisijaisesti pitää tukea, Arhinmäki kysyi.

– Viime viikolla ulkoministeri Timo Soini allekirjoitti henkselit paukkuen Suomen puolesta sitoumuksen osallistua EU:n pysyvään rakenteelliseen yhteistyöhön. Suomi sitoutuu kasvattamaan puolustusmenojaan, samaan aikaan kun palveluita ja sosiaaliturvaa leikataan, Arhinmäki soimasi.

Arhinmäen mielestä nyt on se hetki, jolloin sosiaalinen oikeudenmukaisuus, kansalaisten hyvinvointi ja demokraattinen päätöksenteko on nostettava EU:n ytimeen.

Vasemmistoliiton mielestä EU:ssa tulee keskittyä ratkaisemaan veroparatiisitalouden, verokilpailun ja palkkadumppauksen kaltaiset ongelmat, jotka nakertavat hyvinvointipalveluiden rahoituspohjaa ja lisäävät kansalaisten eriarvoisuutta. Samalla on tartuttava vahvasti ilmastonmuutoksen ja pakolaisuuden kaltaisiin globaaleihin ongelmiin.

– Meidän lähtökohtanamme on se, että EU:n pitää keskittyä niihin asioihin, jotka ihmisiä huolestuttavat: työttömyyteen, eriarvoistumiseen ja syrjäytymiseen. Vain ihmisten unionilla on tulevaisuutta, Arhinmäki sanoi.

Paavo Arhinmäen pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan