Suomeen uudet eduskuntavaalit

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson vaatii Suomeen uusia eduskuntavaaleja. Jussi Halla-aho valittiin tänään perussuomalaisten uudeksi puheenjohtajaksi perussuomalaisten puoluekokouksessa. Jussi Halla-ahon valinnan myötä hallituspuolueiden välillä on vasemmistoliiton mukaan niin ilmeisiä ristiriitoja, ettei hallitus ole enää toimintakykyinen. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on myös aikaisemmin sanonut, että kokoomus on vain sellaisessa hallituksessa, joka on sen arvojen mukainen.

— Riippumatta siitä tuleeko Halla-ahosta ministeri, nyt tapahtuu niin iso linjanmuutos yhdessä hallituspuolueessa, että tarvitaan uudet eduskuntavaalit. Halla-ahon johtaman perussuomalaisten kanssa hallituksessa jatkaminen punnitsee myös hallituskumppaneiden kokoomuksen ja keskustan todelliset arvot, Andersson sanoo.

— Jos perussuomalaiset jatkavat hallituksessa, saa heidän uusi linjansa kokoaan suuremman merkityksen, jota se ei ole ansainnut vaaleissa. Äänestäjien kuluttajansuojan näkökulmasta olisi hyvä, että pidetään uudet vaalit, Andersson jatkaa.

Anderssonin mukaan epävakaan hallituksen lisäksi jo olemassa olevat päätöksenteon ongelmat antavat aihetta uusiin vaaleihin. Hallituksen kaavailema sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on saanut ankaraa kritiikkiä niin sosiaali- ja terveysalan kuin taloustieteen asiantuntijoilta malliin sisältyvien riskien takia. Mikäli hallitus onnistuu ajamaan läpi julkisten hyvinvointipalveluiden yhtiöittämis- ja ulkoistamishankkeen, muuttaa se koko Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon perustavanlaatuisesti ja peruuttamattomasti.

— Hallitus ei ole saanut eduskuntavaaleissa mandaattia näin suureen mullistukseen suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Mikäli sote-uudistus tehdään hallituksen kaavailemalla mallilla, tulee se olemaan viimeinen sote-uudistus, joka maassa tehdään. Sen jälkeen yritykset vastaavat sosiaali- ja terveyspolitiikasta, Andersson sanoo.