Suomen ei pidä päätä pahkaa kuitata Macronin aloitetta

Ulkoasiainvaliokunta kokoontui tänään kuulemaan lisätietoja koskien Ranskan presidentti Emmanuel Macronin tekemää aloitetta Euroopan interventiojoukoista, johon myös Suomea on pyydetty mukaan. Kansanedustaja ja ulkoasiainvaliokunnan jäsen Paavo Arhinmäen mielestä Macronin aloite ei ole Suomelle ongelmaton.

– Ranskan aloite Euroopan interventiojoukoista on jälleen yksi uusi militäärialoite, joita viime vuosina on tehty useampia. Toistaiseksi ei ole kuitenkaan annettu mitään selkeää syytä tai lisäarvoa sille, miksi Suomen pitäisi liittyä juuri näihin Ranskan interventiojoukkoihin, Arhinmäki sanoo.

Arhinmäen mukaan Suomen ei kannata päätä pahkaa mennä mukaan kaikkiin uusiin aloitteisiin. Pikemminkin Suomen kannattaa keskittyä siihen, missä meillä on erityisosaamista kuten siviilikriisinhallintaan.

– On tärkeää, että Suomi on kansainvälisesti aktiivinen. Suomen pitää kantaa kansainvälistä vastuuta jatkossakin ja osallistua aktiivisesti rauhanturvaamiseen sekä kriisinhallintaan. Painotus pitäisi olla YK-operaatioissa.

Presidentti Macron ja Ranskan puolustusministeri vierailevat Suomessa elokuun lopussa ja aloite interventiojoukoista tulee nousemaan keskusteluissa esille.

– Tasavallan presidentti ja valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittinen valiokunta on tänään perjantaina linjannut, että Suomi ”ilmaisee kiinnostuksensa osallistua aloitteeseen”. Eli kansankielellä TP-UTVA päätti, että Macronin vierailun aikana Suomi lähtee aloitteeseen mukaan.

–  Suomen ei ole järkevää sitoutua aloitteeseen Macronin vierailun aikana vaan pohtia sitä rauhassa. Suomi voi toimia rauhan ja vakauden puolesta, vaikka ei olisi mukana ihan jokaisessa aloitteessa ja tiivistämässä sotilaallista yhteistyötä joka suuntaan. Suomen resurssit pienenä maana ovat rajalliset, joten voimavarat tulisi keskittää omiin vahvuuksiin ja huolisesti valittuihin projekteihin.