Suomen lopetettava asekauppa Israelin kanssa

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson tuomitsee merivoimien asekaupat Israelin kanssa. Puolustusministeriö ilmoitti hankkivansa Israelilta uuden pintatorjuntaohjusjärjestelmän. Hankinnan arvo on 162 miljoonaa ja siihen sisältyy 193 miljoonan lisäoptio.

– Vasemmistoliitto on jo pitkään tehnyt töitä Suomen asekaupan suunnan muuttamiseksi. Suomen ei tule käydä kauppaa ihmisoikeusloukkauksiin syyllistyneiden ja sotaa käyvien maiden kanssa. Israel on syyllistynyt ihmisoikeusloukkauksiin ja rikkoo miehitetyillä alueilla kansainvälistä oikeutta. Suomen on lopetettava asekauppa tällaisen valtion kanssa, Andersson sanoo.

Anderssonin mukaan aseiden ostaminen Israelilta on moraalitonta ja vastuutonta, koska kansainvälinen asekauppa mahdollistaa Israelille asejärjestelmien kehittämisen. Israelin miehittämän palestiinalaisalueen humanitaarinen tilanne ja ihmisoikeustilanne heikentyvät jatkuvasti.

– Asehankinnoilla Suomi tukee osaltaan Israelin palestiinalaisalueiden miehitystä, jossa siviilit joutuvat asejärjestelmien uhreiksi. Asekaupan sijaan Suomen tulisi vaatia miehityksen lopettamista ja kansainvälisen oikeuden noudattamista.

Andersson on eduskunnan Palestiina-ystävyysryhmän puheenjohtaja.