Suomen tuettava kurdien demokratiakamppailua Irakissa

Eduskunta keskusteli tänään Suomen osallistumisen jatkamisesta turvallisuussektorin koulutusyhteistyössä Irakissa. Kansanedustaja ja ulkoasianvaliokunnan jäsen Paavo Arhinmäen mielestä todellinen vastavoima ISIS:lle sekä Irakissa että Syyriassa ovat olleet kurdit, joita Suomi on Irakissa kouluttanut.

– On aivan käsittämätöntä, että samaan aikaan kun ISIS:n vastainen koalitio kouluttaa Pohjois-Irakissa kurdien Peshmerga-joukkoja, annetaan Nato-maa Turkin pommittaa ilman suurempia vastalauseita ISIS:iä vastaan taistelevia kurdeja sisäpoliittisista syistä, niin omassa massaan kuin naapurivaltioiden alueella, koko kansainvälisen yhteisön katsoessa vain hiljaa sivusta, Arhinmäki sanoi puheessaan.

Arhinmäen mukaan viikonloppuna pidetyt Turkin vaalit olivat jälleen osoitus siitä, etteivät Turkin valtaapitävät itsevaltaisen presidentti Erdoganin johdolla kunnioita demokratiaa, sananvapautta eivätkä ihmisoikeuksia.

– Ihmetyttää myös ulkoministeri Soinin kritiikitön suhtautuminen Turkkiin. Puolitoista vuotta sitten Soini antoi Turkin vierailullaan lausunnon, jonka mukaan Suomi ja Turkki jakavat samat demokraattiset arvot. Nyt näiden Turkin vaalien jälkeen Soini on todennut, että Erdogan on kansansa valitsema presidentti ja että vaalituloksia on aina kunnioitettava. Ulkoministeri oli kyllä aivan toista mieltä kansan tahdosta silloin kun demokraattinen EU-maa selvin luvuin hyväksyi aborttilain. Hyvin erikoista, että epädemokraattisen Turkin kohdalla kyllä pulistaan kansan tahdosta, Arhinmäki sanoo.

Valtioneuvoston selonteon mukaan Suomi on vähentämässä joukkojaan noin 100 sotilaasta noin 80 sotilaaseen. Arhinmäki piti vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoron selonteon lähetekeskustelussa.

– Tämä on hyvä suunta, sillä Suomen tulisi ryhtyä kohdentamaan apuaan myös muille sektoreille, kuten jälleenrakennukseen, siviilikriisinhallintaan ja humanitaariseen apuun, Arhinmäki sanoi puheessaan.

Hallitus toi selonteon eduskunnan lähetekeskusteluun vain muutamia päiviä ennen kesätaukoa ja selonteko käsitellään valiokunnissa siis vasta syksyllä.

– Irakin turvallisuustilanne muuttuu koko ajan ja syksyllä tilanne voi olla aivan toinen kuin nyt. Hallituksen kiire tässäkin asiassa ihmetyttää.

Paavo Arhinmäen pitämä vasemmistoliiton ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan