Suunnitteleeko ministeri lukukausimaksuja myös toiselle asteelle?

Kansanedustaja Li Anderssonin tiedote 17.12.2015

Vasemmistoliiton kansanedustaja Li Andersson pelkää, että opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen haluaa mahdollistaa lukukausimaksut EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tuleville opiskelijoille myös toisen asteen koulutuksessa. Andersson on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen ministerille vastattavaksi.

Ministeri Grahn-Laasonen on kuluvan vuoden lokakuussa kertonut aloittaneensa valmistelutyön koulutusviennin esteiden purkamiseksi myös toisen asteen koulutuksesta. Ammatillisen koulutuksen osalta hän kertoi aikovansa edetä nopeasti. Eduskunta myös hyväksyi 15.12.2015 Sipilän hallituksen esityksen lukukausimaksuista EU- ja ETA-maiden ulkopuolisille korkeakouluopiskelijoille.

– Koska korkeakoulutuksen koulutusviennin edistämiseksi asetettiin lukukausimaksut, herää aiheellinen huoli siitä, että opetusministeri suunnittelee samaa keinoa toisen asteen koulutusviennin edistämisen suhteen, Andersson sanoo.

Parempia keinoja koulutusviennin edistämiseksi olisivat Anderssonin mielestä esimerkiksi tilauskoulutuksen laajentaminen sekä maksuttoman tutkintokoulutuksen opiskelijamäärän kasvattaminen.

Lukukausimaksuja puoltavaa tutkittua näyttöä on myös vaikea löytää. Naapurimaissa Ruotsissa ja Tanskassa lukukausimaksuja on kokeiltu ja tuloksena kansainvälisten opiskelijoiden määrät ovat romahtaneet. Maksuista saatavat tulot eivät ole luoneet lisätuloja korkeakouluille, vaan ne ovat menneet apurahajärjestelmien rahoittamiseen.

Li Anderssonin kirjallinen kysymys (pdf)

Lisätietoja: Li Andersson, puh. 040 5088 697