Toimia eläkeläisköyhyyden vähentämiseksi

Vasemmistoliitto esittää, että eduskunta kävisi ajankohtaiskeskustelun eläkeläisköyhyydestä. Puolueen eduskuntaryhmä on jättänyt aiheesta keskustelualoitteen eduskunnan puhemiehistölle.

Sipilän hallituksen leikkaukset ovat heikentäneet takuu- tai kansaneläkettä saavien eläkeläisten asemaa entisestään. Samalla suurituloisten eläkeläisten joukko on kasvanut.

– Eläkeläisten eriarvoisuus lisääntyy. Viimeaikaisessa eläkeindeksikeskustelussa on jäänyt vähälle huomiolle se, että suurin hyöty palkkaindeksin mahdollisesta noususta menisi suurten työeläkkeiden saajille, kun taas pieniin eläkkeisiin sen vaikutus olisi pieni tai olematon, Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen muistuttaa.

Sipilän hallituksen päätösten seurauksena lähes kaikkien eläkkeiden ostovoima on heikentynyt. Eniten häviävät ne 340 000 eläkeläistä, joiden eläke on alle tuhat euroa kuukaudessa.

Eläkkeiden leikkausten lisäksi toimeentuloon vaikuttavat asumisen hinta, lääke- ja matkakorvausten taso sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut. Sipilän hallitus on muun muassa leikannut lääke- ja matkakorvauksista ja korottanut palvelumaksuja.

– Suomi on valinnan edessä. Eläkeläisköyhyyden kasvua ei tule hyväksyä ja uhkaava eriarvoistuminen on torjuttava. Tehokas keino puuttua välittömästi eläkeläisköyhyyteen olisi reilu tasokorotus kansan- ja takuueläkkeisiin. Myös Vasemmistoliiton vaatima terveyskeskusmaksujen poisto helpottaisi köyhimpien eläkeläisten tilannetta huomattavasti, Pekonen sanoo.

Pekosen mielestä samalla on oltava myös kaukonäköinen. Työelämän muutos tarkoittaa sitä, että jatkossa yhä useampi tekee töitä palkkatyösuhteen ulkopuolella ohuiden tai olemattomien eläkekertymien maailmassa.

– Vaadimme hallitusta myös valmistelemaan toimenpiteitä, joilla parannetaan itsensätyöllistäjien eläketurvaa ja huomioidaan nykyistä paremmin työn rakenteelliset muutokset eläkejärjestelmän tulevaisuuden suunnittelussa, Pekonen sanoo.