Toimivampia keinoja häirinnän ja ahdistelun torjuntaan

Eduskunnassa keskustellaan tänään seksuaalisesta häirinnästä. Eduskunnan naisverkoston puheenjohtaja, kansanedustaja Hanna Sarkkinen haluaa häirintään nollatoleranssin.

– Hiljaisuus on nyt murrettu ja #metoo-kampanjan myötä naiset ympäri maailmaa ovat uskaltautuneet kertomaan häirinnästä ja ahdistelusta. Meidän on nyt toimittava sellaisen kulttuurin luomiseksi, jossa häirinnälle on nollatoleranssi, Sarkkinen sanoo.

– Myös eduskunnassa ilmenee valitettavasti seksuaalista häirintää. Siitä on puhuttava ja siihen on puututtava. Meillä on velvollisuus näyttää hyvää erimerkkiä muulle maalle, Sarkkinen muistuttaa.

Sarkkinen nostaa esille lainsäädännöllisiä keinoja, joilla ahdistelun muotoihin ja alkulähteisiin voidaan puuttua. Häirintäkulttuurin kitkemiseen tarvitaan painavia keinoja.

– Häirintä ei poistu pelkillä lakimuutoksilla ja viranomaiskäytännöillä, mutta niitäkin on pohdittava. Olisi harkittava raiskauksen määritelmän ankkuroimista suostumuksen puutteeseen. Työnantajien työsuojelu- ja tasa-arvosuunnitelmavelvoitteita on tiukennettava. Koulujen toiminnassa täytyy olla matala puuttumiskynnys kaikkeen seksuaaliseen häirintään, ja opetussisällöissä tulee lapsia ja nuoria kasvattaa omien ja toisten rajojen kunnioittamiseen, Sarkkinen sanoo.

Seksuaalinen häirintä on koskemattomuuden ja itsemääräämisoikeuden loukkaamista ja epätervettä vallankäyttöä. Kyseessä on ihmisoikeusongelma.

– Ongelman laajuus osoittaa sen, että emme ole tehneet tarpeeksi seksuaalisen häirinnän kitkemiseksi. On hienoa, että uhrit eivät enää vaikene ja asiasta puhutaan. Nyt on kuunneltava heitä ja ryhdyttävä toimiin. Me emme enää vaikene.