Turvallisuus taataan vain toimivilla julkisilla palveluilla

Eduskunta jatkaa tänään keskustelua ensi vuoden budjetista. Kansanedustaja, hallintovaliokunnan jäsen Matti Semi pitää sisäistä turvallisuutta asiana, jota on hyvä katsoa laajasti.

– Sisäisessä turvallisuudessa on kyse myös siitä, miten saadaan riittävät varat opetukseen, hoivaan ja huolenpitoon. Nämä ovat oleellisia asioita yhteiskunnan eheyden ja turvallisuuden kannalta. Poliisin määrärahat konkretisoituvat puolestaan siinä, riittääkö koko maassa poliiseja valvomaan tehostetutusti liikennettä, jotta lasten ensimmäiset koulumatkat ovat turvallisia. On surullista, että tällaiset asiat eivät välttämättä ole kaikkialla Suomessa itsestäänselvyyksiä, Semi toteaa.

Matti Semi on tyytyväinen siitä, että romahtamassa olleisiin poliisimääriin on saatu parannusta. Vuodelle 2018 on panostettu 24 miljoonaa euroa lisää rahaa kompensoimaan aiempia leikkauksia. Lisäksi ammattikunnan jatkuvuutta on parannettu poliisikoulutuksen opiskelijamäärän nostolla.

– Tosin tämä tuo helpotusta vasta pitkällä aikavälillä, sillä vaativa koulutus vie aikansa. On järkevää, että rikostutkijoiksi palkataan myös korkeakoulusta valmistuneita tutkijoita. Se parantaa korkeakouluista valmistuneiden tutkijoiden työllistymistä. Silloin voidaan ohjata niukat poliisien voimavarat rikostorjunnan valvontaan, Semi sanoo.

Matti Semi on huolissaan erityisesti liikenteen valvonnasta sekä harmaan talouden torjunnasta. Vasemmistoliiton tavoitteena on lisäpanostukset harmaan talouden torjuntaan.

– Liikennepoliisin lakkauttaminen loi suuren aukon liikenteen valvontaan ja turvallisuuteen. Tarvitsemme Suomeen oman raskaanliikenteen valvontayksikön. Sen avulla pystytään estämään lainvastaiset rahtikuljetukset sekä torjumaan kuljetuksiin liittyvää harmaata taloutta. Valvontayksikkö parantaa myös suomalaisen rehdin kuljetusyrittäjän asemaa kilpailutilanteessa.

Lisätietoja: Matti Semi, matti.semi@eduskunta.fi, 050 513 0688