Turvallisuusyhteistyön korostaminen vie keskustelun pois EU:n todellisista ongelmista

Eduskunnassa käytiin Eurooppa-päivänä 9.5. ajankohtaiskeskustelu EU:n uudesta budjettikehyksestä.

Vasemmistoliiton ensimmäisen puheenvuoron keskustelussa pitänyt Paavo Arhinmäki korosti, että EU:n turvallisuuspoliittisen yhteistyöhön keskittyminen harhauttaa keskustelua pois EU:n todellisista suurista ongelmista, joita ovat työttömyys, eriarvoisuus ja ihmisoikeuksien kaventuminen.

– EU-asevarustelulla ei lisätä rauhaa ja turvallisuutta Euroopassa, vaan aseteollisuuden voittoja ja varustelukilpailua. EU:n pitäisi pureutua rahoituskehyksillään todellisiin ongelmiin, kuten työttömyyteen ja nuorten syrjäyttämiseen, Arhinmäki sanoi.

– Rajat ylittäviin ongelmiin kannattaa puuttua rajat ylittävällä ratkaisuilla. Esimerkiksi EU:n olisi syytä ottaa käyttöön transaktiovero, jolla hillitään pörssikapitalismin pelejä ja samalla kerätään EU:lle omia varoja. Samoin on luotava yhteinen minimitaso yhteisöverolle.

Erityisesti perussuomalaiset ja siniset väittävät eduskunnassa vastustavansa liittovaltiokehitystä. Molemmat ovat kuitenkin hyväksyneet EU:n syvenevän puolustusyhteistyön ilman minkäänlaista kritiikkiä.

– Sekä nykyiset perussuomalaiset että nykyiset siniset hyväksyivät Kreikka-paketin, vaikka ennen vaaleja lupasivat, ettei Kreikkaan mene enää euroakaan. Nyt molemmat sitten sanovat vastustavansa liittovaltiokehitystä ja samaan aikaan hyväksyvät EU:n militarisoinnin. Mikä sen enempää on liittovaltiokehitystä, Arhinmäki kysyi.

– On helppoheikkipuheita vaatia yhtä aikaa budjetin leikkaamista, Suomen saannin pitämistä vähintään nykyisellä tasolla, ja vielä lisätä rahaa sotateollisuuteen, Arhinmäki moitti.