Työttömille tarvitaan työpaikkoja

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Aino-Kaisa Pekonen kritisoi hallituksen suunnitelmia kurittaa työttömiä siitä, että työpaikkoja ei ole.

Työministeri Lindström kertoi tänään valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa, että työn vastaanottovelvollisuutta tiukennetaan muun muassa ammattisuojaa heikentämällä, karenssia pidentämällä ja raportointivelvollisuutta lisäämällä.

– Hallitus ottaa kaikissa toimissaan lähtökohdaksi sen, että työttömät ovat laiskoja työnvieroksujia, jotka täytyy pakottaa ottamaan työtä vastaan sanktioiden uhalla. Avoimia työpaikkoja on kuitenkin vain kymmenesosa työttömien työnhakijoiden määrästä, Pekonen muistuttaa.

– Hallitus on jo aiemmin päättänyt heikentää työnhakijan asemaa pidentämällä koeaikaa ja laillistamalla määräaikaisuuksien ketjuttamisen. Nyt aiotaan lanseerata uusi ilmaistyön muoto, työnäyte. Lisäksi ansiosidonnaista työttömyysturvaa lyhennetään.

Työministeri korosti tiedotustilaisuudessa, että työttömyyteen aiotaan puuttua jatkossa ”nykyistä täpäkämmin”.

– Hallituksen pitää ymmärtää, että nyt tarvitaan työpaikkoja eikä työttömien ahdistelua. Viime viikolla ilmoitetut investointihankkeet ovat hyvä alku. Lisäksi tulisi saattaa työllisyysmäärärahat leikkauksia edeltävälle tasolle, jakaa työtä työpäivää lyhentämällä ja panostaa nuorisotakuuseen.

– Myös yritysten sosiaalista vastuuta tulisi peräänkuuluttaa. Yrityksille on annettu miljardien kädenojennuksia, mutta rahat valuvat osinkoihin. Työttömien asemaa heikentämällä hallitus aiheuttaa vain lisää ahdistusta ja pahoinvointia, joiden seuraukset tulevat yhteiskunnalle kalliiksi, Pekonen toteaa.