Vasemmistoliitto: Talvivaaran kaivoksen uusi omistaja epäilyttävä

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on jättänyt kirjallisen kysymyksen hallitukselle Terrafamen uuden omistajan Trafiguran taustoista. Terrafame ilmoitti viime perjantaina yhtiön rahoitusjärjestelyistä, jonka jälkeen uudesta yhtiökumppanista on paljastunut huolestuttavia tietoja. Trafigura on saanut sakot laittoman myrkkylastin viemisestä Norsunluurannikolle, ja nyt on paljastunut yhtiön johdon runsaat kytkökset veroparatiiseihin.

– Talvivaaran kaivos on aiheuttanut suuria ympäristöongelmia Kainuussa. Uuden omistajan ympäristörikokset eivät anna vaikutelmaa, että ympäristöasioista huolehdittaisiin tulevaisuudessa aiempaa vastuullisemmin, sanoo ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Silvia Modig (vas).

– Yhteiskuntavastuu on valtion omistajaohjauksen periaate, mikä tarkoittaa ettei veroparatiisien käyttö ole hyväksyttävää. Nyt kuitenkin omistajaksi on valittu yhtiö, jolla on satoja kytköksiä veroparatiiseihin. Tämä ei lisää luottamusta Terrafamen toimintaan, sanoo talousvaliokunnan jäsen, Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Hanna Sarkkinen (vas).

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kirjallinen kysymys:

KIRJALLINEN KYSYMYS

Terrafamen uudesta omistajasta

Eduskunnan puhemiehelle

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk) esitteli Terrafamen rahoitusjärjestelyitä perjantaina 10.2. Uudet omistajat ovat singaporelainen metalleja välittävä yhtiö Trafigura ja pienellä osuudella suomalainen rahoitusyhtiö Sampo. Lintilä sanoi, että rahoitusjärjestelyn jälkeen Terrafamella on edellytykset harjoittaa kaivostoimintaa ympäristöllisesti vastuullisesti ja taloudellisesti menestyksekkäästi.

Vielä samana päivänä esimerkiksi Kansan Uutiset nostivat esiin Trafiguran taustan ympäristörikoksissa. Yhtiö on esimerkiksi vienyt Afrikkaan niin saatuttavaa dieseliä, ettei sitä voitaisi myydä Euroopassa. Vakavin rikos tapahtui, kun Trafigura vei Norsunluurannikolle laittoman myrkkylastin, jonka seurauksena 17 ihmistä kuoli ja jopa sata tuhatta ihmistä sairastui.

Keskiviikkona 15.2. Yle uutisoi Trafiguran ja rahoitusyhtiö Galenan kytköksistä veroparatiiseihin. Ylen selvityksen mukaan yhtiön johtajat ovat mukana yli sadassa yhtiössä veroparatiisi Bahamalla, ja lisäksi kymmenissä yhtiöissä Maltalla, Luxemburissa, Sveitsissä ja Caymansaarilla. Veroparatiisiyhtiön omistaminen ei sinänsä ole laitonta, jos verot maksetaan Suomeen asianmukaisesti. Mutta verojen kiertäminen näiden yhtiöiden avulla on laitonta ja aggressiivinen verosuunnittelu vähintäänkin kyseenalaista.

Tietoa veroparatiiseissa toimivista yhtiöistä on vaikea saada, koska veroparatiisien suurin houkutus on tietojen pysyminen salassa. Onkin vaikea arvioida, millaisia järjestelyjä Trafiguralla on veroparatiiseissa ja kuinka laajasti yhtiö käyttää järjestelyjä veronkiertoon. Julkisuudessa olleiden niukkojen tietojen perusteella ei pysty sanomaan, onko olemassa uhkaa siitä, että yhtiö käyttää kyseenalaisia verojärjestelyjä toiminnassaan Terrafamessa. Esimerkiksi Terrafamen ja Trafiguran välisestä lainasopimuksesta selviäisi, onko lainan ehdoissa piirteitä veronkierrosta

Valtio on rahoitusjärjestelyiden jälkeen edelleen Terrafamen suurin omistaja. Valtion uusissa omistajaohjausta linjaavissa perusarvoissa korostetaan yhteiskuntavastuuta. Omistajaohjauksesta vastaava pääministeri Juha Sipilä (kesk) on linjannut, että verotuksen minimointi esimerkiksi veroparatiiseja käyttäen ei ole hyväksyttävää. Herättääkin paljon kysymyksiä, että Terrafamen omistajakumppaniksi valittiin näin kyseenalaisen historian omaava toimiva.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Tiesikö hallitus Trafiguran ympäristörikoksista ja veroparatiisikytköksistä ja pitikö hallitus yhtiötä näiden tietojen valossa luotettavana kumppanina?

Miten varmistetaan, ettei Trafigura toista muualla maailmassa tekemiään kyseenalaisia ja rikollisia toimintamalleja Suomessa?

Onko rahoitusyhtiö Galenan ja Terrafamen välisissä lainaehdoissa viitteitä veronkierrosta, kuten esimerkiksi konsernilainan ylisuurista koroista?