Vasemmistoliitto kutsuu vahvistamaan osaamisyhteiskuntaa

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kannanotto 24.8.2016
Vasemmistoliitto peräänkuuluttaa laajamittaista yhteistyötä osaamisyhteiskunnan vahvistamiseksi.

– Koulutusleikkausten sijaan tarvitsemme koulutuspoliittisen täyskäännöksen suomalaisen osaamisen turvaamiseksi, vaatii puolueen puheenjohtaja Li Andersson.

Sipilän hallitus ajaa parhaillaan alas Suomen tulevaisuuden pohjaa romuttamalla koulutuksen sekä tutkimus- ja kehitystoiminnan. Suomen vahvuus kansainvälisesti on ollut ja on tulevaisuudessakin oltava osaava ja koulutettu kansa. Suomen ei tule lähteä kilpailemaan kansainvälisesti työvoiman hinnalla, vaan osaamisella sekä hyvillä tuotteilla ja palveluilla.

Sipilän hallitus toimii kuitenkin päinvastoin. Hallitus on leikkauksillaan heikentänyt suomalaista osaamispolkua varhaiskasvatuksesta tutkimustoimintaan. Peruskoululla on ollut tasa-arvoa lisäävä vaikutus, mutta tuoreiden tutkimusten mukaan peruskoulun tasa-arvotehtävä on vaarantunut. Sipilän hallitus on ensimmäinen hallitus, joka laskee maan osaamistasoa. Hallitusohjelmassa maisterintutkintoja vähennetään viidenneksellä.

Vasemmistoliitto pitää tärkeänä, että jokaisella on mahdollisuus opiskella kiinnostuksensa ja kykyjensä mukaisesti. Se on ainoa keino nostaa Suomi jälleen kukoistukseen. Yksi osaamisyhteiskuntaa vahvistava aloite olisi tuoda ammatillisen koulutukseen samanlainen avoimen koulutuksen vaihtoehto kuin aikuislukio ja avoin yliopisto jo ovat.

-Osaamisyhteiskunnan vahvistaminen vaatii laajaa yhteistyötä. Ammattiyhdistysliike, elinkeinoelämä, tiedeyhteisö ja poliittiset puolueet voivat yhdessä kääntää suunnan, peräänkuuluttaa eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto haluaa tehdä päinvastaista politiikkaa ja kutsua laajasti yhteiskunnan toimijoita mukaan vahvistamaan suomalaista osaamisyhteiskuntaa. Koulutuksen tulee kannattaa aina ja koulutuksen on oltava avointa kaikille yhteiskuntamme jäsenille.