Vasemmistoliitto vaatii Kelan puhelinpalvelua maksuttomaksi

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on jättänyt kirjallisen kysymyksen Kelan puhelinpalvelun maksullisuudesta. Vasemmistoliiton kansanedustajat katsovat, että puhelinpalvelun maksullisuus rokottaa kohtuuttomasti kaikista pienituloisimpia varsinkin nyt, kun Kelan toimeentulotukipäätökset ovat pahoin ruuhkautuneet.

– Toimeentulotuen käsittely Kelassa on ruuhkautunut pahasti. Käsittelyajat ovat pitkiä ja etuuskäsittelyn kiire johtaa virheisiin, joihin asiakkaat joutuvat hakemaan selvitystä puhelinpalvelun kautta, kansanedustaja Paavo Arhinmäki toteaa.

Kysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Arhinmäki pitää julkisten palveluiden lähtökohtana saavutettavuutta ja maksuttomuutta. Puhelinpalveluiden maksullisuus kohdistuu Arhinmäen mukaan etenkin sellaisiin asiakkaisiin, joilla ei ole verkkoyhteyttä tai verkkoasiointiin tarvittavia pankkitunnuksia.

– Puhelinpalveluiden maksut kohdistuvat siis kaikkein pienituloisimpiin, jotka kaiken lisäksi joutuvat usein käyttämään kalliimpia prepaid-liittymiä.

– Puhelinpalveluiden kallis hinta voi johtaa pienituloisten ihmisten velkaantumiseen esimerkiksi pikavippien kautta. Kelan tarkoitus on tukea ihmisten toimeentuloa, eikä sen siksikään tulisi tällä tavalla vaikeuttaa pienituloisten taloudellista asemaa.

Vasemmistoliiton kansanedustajat kysyvät, mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta Kelan puhelinpalvelu tai ainakin siihen jonotus olisi asiakkaalle maksutonta.

Kirjallinen kysymys kokonaisuudessaan (pdf-tiedosto)