Velkaelvytys suosii rikkaita ja ”rakenteelliset uudistukset” epäonnistuvat

Eduskunta keskustelee tänään ensi vuoden budjetista valtiovarainvaliokunnan mietinnön pohjalta. Vasemmistoliiton ryhmäpuheen pitänyt kansanedustaja Kari Uotila arvosteli voimakkaasti Sipilän hallituksen taloudenpitoa.

– Taantumassa hallitus pahensi päätöksillään tilannetta. Se ajoi läpi miljardien eurojen menosopeutukset silloin, kun julkista kysyntää olisi pitänyt kasvattaa. Kun vasemmisto esitti elvyttävämpää finanssipolitiikkaa talouden ja työllisyyden tukemiseksi ja kestävää rakennemuutosta edistävien investointien käynnistämistä, haukuttiin meidät sieltä ministeriaitiosta vastuuttomiksi velanottajiksi, jotka eivät ajattele lastemme ja lastenlastemme tulevaisuutta, Uotila muistutti.

– Nyt, kun on noususuhdanne, te velkaelvytätte rikkaita suosivilla ja tuloeroja kasvattavilla veronalennuksilla.

Uotilan mukaan miljardiluokan veronkevennykset niille, joilla muutenkin menee hyvin, eivät ole yhteiskunnallisesti oikeudenmukaisia eivätkä finanssipoliittisesti järkeviä.

– Veroelvytyksen seurauksena eriarvoisuus kasvaa ja hyvinvointivaltio heikkenee, kun valtiolla ei enää mukamas ole varaa julkisiin palveluihin tai inhimilliseen perusturvaan. Myös valtion velka kasvaa, mutta enää hallitus ei ole huolissaan ”lastenlastemme velkaperinnöstä”.

Vasemmistoliiton oma vaihtoehtobudjetti painottaa kansalaisten hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta.

– Panostamme yli miljardi euroa hyvinvointieroja tasaaviin etuuskorotuksiin ja julkisten palveluiden parantamiseen. Nostamme perusturvaa, pienimpiä eläkkeitä, työttömyysturvaa ja opintotukea. Lisäksi karsimme hyvinvointipalveluiden maksullisuutta, lisäämme esimerkiksi lääke- ja matkakorvauksia ja parannamme koulutuksen ja kasvatuksen tasa-arvoa, Uotila listasi.

Uotilan mukaan vasemmistoliitto panostaisi lähes puoli miljardia ilmastonmuutoksen torjumiseen ja kestävän rakennemuutoksen edistämiseen. Hallituksen rakenneuudistukset hän lyttäsi.

– On surullista ja anteeksiantamatonta, että hyvinvointiyhteiskuntamme tärkein uudistus eli sote on sössitty täydellisesti pikkusieluisen poliittisen valtapelin ja ideologisen yksityistämisvimman vuoksi.

Kotikaupunkinsa, kokoomusvaltaisen Espoon erittäin kriittiseen lausuntoon viitaten Uotila ennusti soten niin sanotun valinnanvapauslain vielä kaatuvan.

Kari Uotilan pitämä ryhmäpuheenvuoro kokonaisuudessaan