Voimmeko törmätä Suomessa nälänhätään 2040-luvulla?

Vasemmistoliiton kansanedustaja, maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Jari Myllykoski on huolissaan ruuan omavaraisuudesta tulevaisuuden Suomessa. Myllykosken mukaan Suomessa on kuitenkin kaikki edellytykset tuottaa ruokaa omiin ja viennin tarpeisiin myös 2040-luvulla.

– Se kuitenkin edellyttää, että viljelysmaat ovat suomalaisessa omistuksessa ja sato kulkee edelleen pellolta pöytään eikä pellolta laivaan, Myllykoski kirjoittaa blogissaan.

Monen syyn summana tutkijat ennakoivat suomalaisten elintarvikkeiden hintojen kasvavan tulevaisuudessa. Jos suomalaisia peltoja ei viljellä tai ne karkaavat ulkolaiseen omistukseen, huoltovarmuus katoaa.

– Tästä seuraa hintojen voimakas nousu, niin voimakas, että kansainvälisen kriisin ulottuessa Suomeen, voimme kokea 150 vuoden takaisen katastrofin – vähempiosainen kansa näkisi nälkää, Myllykoski kirjoittaa.

Myllykosken mukaan ruuan omavaraisuus Suomessa on erityisessä keskiössä nyt ja tulevaisuudessa. 16 tulevaisuuden asiantuntijaa ovat ennakoineet, että vuonna 2042 Suomessa asuu jopa useampi miljoona ihmistä enemmän kuin vuonna 2017. Nyt Suomessa on 5,5 miljoonaa asukasta.  Asiantuntijoiden mukaan tuleva väestönkasvu ei johdu syntyvyyden kasvusta vaan monet ovat joutuneet jäätämään kotinsa ilmastonmuutoksen aiheuttamien luonnonmullistusten, liikakansoituksen tai uskonnollisten konfliktien takia. Uusia asukkaita on tulisi tutkijoiden etenkin Afrikasta, Aasiasta ja Lähi-idästä.

– Uskon, että panostamalla määrätietoisesti tutkimukseen voisimme edelleen olla omavaraisia ruokatuotannon osalta, vaikka väestömäärä voimakkaasti kasvaisi, Myllykoski kirjoittaa.

Viljelysmaiden ulkomaalainen omistus on jo nyt arkea. Myllykosken mukaan omistamiseen kannattaa suhtautua vakavasti, sillä Kiina on vuokrannut Ukrainasta 3 miljoonaa hehtaaria viljelysmaata vuonna 2013. Vuonna 2010 Maailmanpankin arvion mukaan edellisten kolmen vuoden aikana ulkomaiset yhtiöt ovat vuokranneet tai ostaneet Afrikasta 60 miljoonaa hehtaaria maata.

– Tulisiko meidän varautua lainsäädännöllä siihen, että Suomen pellot voivat tulevaisuudessakin tuottaa ruokaa suomalaisille suille ja raaka-ainetta elintarviketeollisuudelle. Ilman omistamista ja vahvaa kansallista lainsäädäntöä olemme luonnonvarojamme kanssa EU:n ja WTO:n säätelyn ja markkinoiden armoilla.

Lue koko blogi osoitteessa: http://www.jarimyllykoski.com/wordpress/