Vuotoksen allasta ei pidä rakentaa tulvasuojelun varjolla

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kannanotto 17.12.2015

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on huolissaan Vuotoksen altaan uusista rakennussuunnitelmista. Nyt hankkeen nimi on muutettu Kemihaaran tulvasuojelualtaaksi, mutta käytännössä kyse on samasta suunnitelmasta. Tällä kertaa asiaa ajetaan tulvasuojelun varjolla.

Tulvasuojelussa pidetään yleensä riittävän suojelun tasona sitä, että varaudutaan kerran sadassa vuodessa tuleviin tulviin. Nyt kuitenkin tällä yhdellä alueella halutaan varautua tulvaan, jollainen arvioidaan tulevan vain 250 vuoden välein. Tällä erittäin poikkeuksellisiin tulviin varautumisella yritetään perustella Vuotoksen allasta.

Vuotoksen allas peittäisi alleen ainutlaatuisen luonnon. Alueella on uhanalaisten lintulajien pesimäalueita, harvinaisia soita ja jokisuistoja, porolaitumia ja tärkeitä virkistysalueita. Lisäksi alueella on kulttuurihistoriallisesti merkittäviä kohteita.

– Tässä on todella törkeästi ohitettu niiden kuntien tahto, joita asia eniten koskee. Vuotoksen alueen kunnat Savukoski, Pelkosenniemi ja Kemijärvi ovat kaikki sanoneet, että 100 vuotta on sopiva aikajakso riskinarviointiin. Nyt kuitenkin Keskustan johdolla Lapin liitossa on päätetty, että tältä osin käytetäänkin huomattavasti pidempää jaksoa, sanoo savukoskelainen kansanedustaja Markus Mustajärvi.

– On turha valittaa, että Helsingin herrat eivät kuuntele Pohjoisen ääntä, jos edes Lapin liittokaan ei kuuntele, Mustajärvi jatkaa.

Maa- ja metsätalousministeriö päättää tulvariskisuunnitelmasta ensi viikolla 22.12.2015. Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä katsoo, että kaikkialla Suomessa on käytettävä samaa tulvariskin tasoa.

Vuotoksen altaasta on kiistelty 1950-luvulta asti. Vastakkain ovat alueen ainutlaatuiset luontoarvot ja vesivoiman tuotanto. Vuonna 2002 korkein hallinto-oikeus kumosi rakennussuunnitelmat ympäristölle haitallisena.

Lisätietoja: Markus Mustajärvi, 050 511 3133