Telakkateollisuustyöryhmän esitykset

Osaaminen, yhteistyö ja laaja omistuspohja
– Suomen telakkateollisuuden menestyksen eväät

Telakkatyöryhmän toimenpide-esitykset 5.6.2013 (lataa pdf)

Suomalainen telakkateollisuus on viime aikoina purjehtinut vaikeuksista toiseen. Alan keskeisen toimijan, korealaisen STX – konsernin jatkuvat ongelmat ovat uhanneet koko alan tulevaisuutta Suomessa.

Telakkateollisuus on keskeinen osa Suomen teollista selkärankaa, jota ei saa päästää katkeamaan. Vasemmistoliiton mielestä Suomessa pitää tulevaisuudessakin olla korkeaan teknologiaan perustuvaa telakka- ja meriteollisuutta. Siksi puolueessa katsottiin tarpeelliseksi pohtia laajemmalla pohjalla, miten alan toimintamahdollisuudet voidaan tulevaisuudessakin turvata.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki asetti 7.2.2013 puolueelle telakkateollisuuden työryhmän, jonka tehtäväksi annettiin tehdä konkreettisia toimenpide-esityksiä laivanrakennusalan toimintaedellytysten kehittämiseksi. Mukaan työryhmän työhön kutsuttiin Suomen kolmen keskeisen telakan työntekijäedustajat, eri ammattiliittojen asiantuntijoita sekä puolueen eduskuntaryhmän ja hallitusryhmän edustajia.

Toimintaryhmän puheenjohtajaksi nimitettiin kansanedustaja Kari Uotila sekä Turun telakan työsuojeluvaltuutettu Ari Rajamäki.

Ryhmän jäseniä ovat olleet kansanedustaja Jari Myllykoski, pääluottamusmies Ilpo Haaja, Arctech Helsinki Shipyard oy, työsuojeluvaltuutettu Hannu Keskitalo, STX:n Rauman telakka, vastaava tutkija Timo Eklund, Metalliliitto, johtaja Markku Palokangas, ammattiliitto Pro, erityisavustaja Sarianne Hartonen, liikenne- ja viestintäministeriö, valtiosihteeri Jarmo Lindén, opetus- ja kulttuuriministeriö, erityisavustaja Anne Moilanen, opetus- ja kulttuuriministeriö, elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen, SAK, metallimies Raimo Nieminen, Vasemmistoliiton Varsinais-Suomen piiri sekä pääekonomisti Ralf Sund STTK:sta.

Ryhmän sihteerinä on toiminut ministeri Arhinmäen eduskunta-avustaja Antero Eerola.

Työryhmä on kokoontunut kevään aikana kuusi kertaa. Työryhmän työn aikana on tehty vierailu Turun telakalle sekä keskusteltu telakan ja STX Finlandin johdon sekä työntekijöiden edustajien kanssa. Lisäksi työryhmän johto on tavannut alan keskeisiä asiantuntijatahoja, kuten Aker Arcticin toimitusjohtajan Mikko Niinin, työ- ja elinkeinoministeriön asettaman meriteollisuuden kilpailukykytyöryhmän puheenjohtajan, vuorineuvos Ole Johanssonin sekä Varsinais-Suomen meriteollisuusryhmän puheenjohtajan, kansanedustaja Petteri Orpon.

Työryhmä julkistaa toimenpide-esityksensä 5.6.2013.

Helsingissä 5.6.2013,

Kari Uotila                                                                      Ari Rajamäki
Vasemmistoliiton telakkaryhmän                                    Vasemmistoliiton telakkaryhmän
puheenjohtaja                                                                puheenjohtaja