Posts Categorized: Puheita 2010

Yksi, yhtenäinen ja riittävä perusturva Suomeen

Minna Sirnö Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuorossa  budjetin palautekeskustelussa eduskunnassa 13.12.2010

Arvoisa puhemies, hyvät edustajatoverit,

Politiikka on aina arvovalintojen tekemistä. Ei ole olemassa luonnonvoimia, jotka päättävät puolestamme, mikä on oikein ja mikä väärin. Päätöksiä teemme me poliittisessa vastuussa olevat sen perusteella, ketä tai mitä arvostamme.

Luonnonvarojemme käyttö suunniteltava paremmin

Kansanedustaja Merja Kyllösen ryhmäpuheenvuoro luonnonvaraselontekokeksutelussa.

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Merja Kyllönen sanoo, että luonnonvarojemme käyttö pitää saada tukevammin kestävän kehityksen tielle. Kyllönen otti Talvivaaran kaivoksen esimerkiksi luonnonvaraselontekokeskustelun ryhmäpuheenvuorossaan.

[ Lue lisää → ]

Pankkien moraalikato jatkuu veronmaksajien piikkiin

Paavo Arhinmäki piti Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenvuoron hallituksen tiedonannossa Irlannin lainoituksesta 1.12.2010

Arvoisa puhemies,

Pääministeri Mari Kiviniemi ja valtiovarainministeri Jyrki Katainen julkisuudessa antoivat ymmärtää, että Suomi tulee olemaan tiukka neuvotteluissa ja esittämään ehtoja Irlannin lainoitukselle. Lainoituspäätös vaatii yksimielisyyttä, joten Suomella oli mahdollisuus esittää vaatimuksia hyväksynnän tueksi.

[ Lue lisää → ]

Digistrategiaan tarvitaan vetäjä ja rahoitus

Kansanedustaja Erkki Virtasen ryhmäpuhe digistrategiasta eduskuntakeskustelussa.

Kansanedustaja Erkki Virtanen kuvaa valtionneuvoston digitaalista agendaa peräti fantastiseksi auvoisuuden kuvaukseksi. Vahinko vaan, että vastuullinen vetäjä ja rahoitus agendalta puuttuvat.

[ Lue lisää → ]

Kylmän sodan haamut kummittelevat yhä

Vasemmistoliiton eduskuntamän puheenjohtaja Annika Lapintien ryhmäpuhe: Kohti eurooppalaista turvallisuusyhteisöä -keskustelussa 23.11.2010

Arvoisa puhemies,

Euroopassa kummittelevat edelleen kylmän sodan haamut. Sotilasliitto Naton, asevarustautumisen tai ydinaseiden ei pitäisi kuulua nykyaikaiseen eurooppalaiseen turvallisuusajatteluun.

Työtä Suomeen!

Välikysymyksen ensimmäisen allekirjoittajan Paavo Arhinmäen puheenvuoro työllisyyden turvaamisesta Suomessa.

– Vasemmiston viesti välikysymyksessä on tiivistetysti: työtä Suomeen! Näin kiteytti Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Paavo Arhinmäki hallitukselle. Arhinmäki on opposition tekemän välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja.

[ Lue lisää → ]

Yhtäläiset työnteon ehdot ja niiden tehokas valvonta kaikkien etu

Kansanedustaja Markus Mustajärven pitämä Vasemmistoliiton  ryhmäpuheenvuoro välikysymyskeskustelussa.

Kansanedustaja Markus Mustajärvi esitti välikysymyskeskustelussa  harmaan talouden kukistamiseksi tilaajavastuulain parantamista, kanneoikeutta ammattiliitoille ja veronumerojärjestelmän käyttöönottoa työmaille.

Kulutuksen verotus kurjistaa pienituloisia

Kansanedustaja Mikko Kuopan ryhmäpuhe valtion neljännestä lisäbudjetista.

– Hallituksen neljännessä lisäbudjetissa näkyy porvarihallituksen verolinjan jatkuminen. Se tarkoittaa välillisten verojen kiristämistä ja verotuksen progressiivisuuden alentamista, totesi kansanedustaja Mikko Kuoppa budjettikeskustelun ryhmäpuheenvuorossaan.