Pankkien moraalikato jatkuu veronmaksajien piikkiin

Jo kaksi viikkoa sitten olin valmis lyömään Guinness-tuopista vetoa, että Kataisen julkiset puheet Irlannin vakuuksista ja Irlannin alhaiseen yritysverotukseen puuttumisesta ovat pelkkää Suomen kansan harhaanjohtamista. Sanoimme, että eduskuntaan tuodaan esitys ilman mitään niistä ehdoista, joita Katainen julkisesti esitti lainoitukselle.

Juuri näin on käynyt. Valtiovarainministeri Katainen on ollut neuvotteluissa niin ”tiukkana”, ettei lainapaketin hyväksyttyään edes tiennyt, paljonko suomalaisten veronmaksajien rahoja tuli Irlannin pankkien pelastamiseksi luvanneeksi.

Ensin puhuttiin alle miljardista eurosta, sitten reilusta 300 miljoonasta. Myöhemmin luku tarkentui noin 500 miljoonaksi euroksi ja nyt tiedonannossa eduskunnalle esitetään 740 miljoonaa euroa. Miten tämä on mahdollista?

Arvoisa puhemies,

Puhuminen Irlannille annettavasta avusta on harhaanjohtavaa. Apupakettia ei ole tehty tavallisten irlantilaisten ihmisten hyväksi. Irlantilaisilta leikataan muun muassa työttömyyskorvauksia ja lapsilisiä sekä minimipalkkaa eurolla tunnilta. Me haluamme mieluummin olla solidaarisia Irlannin kansalle kuin pankeille.

Apupaketti on rakennettu etenkin brittiläisten ja saksalaisten pankkien ehdoilla.

Pankki ei ole mikä tahansa yritys. Kaikkien meidän on käytännössä oltava pankkien asiakkaita, jotta saamme palkkamme, eläkkeemme tai tukemme. Tänään yli 100 000 eläkeläistä on joutunut kokemaan, miten riippuvaisia he ovat pankeista, kun eläkkeet eivät tulleet tileille.

Pankeille on myös annettu vertaansa vailla oleva oikeus – oikeus luoda uutta rahaa luotonlaajennuksella.

Pankeille on annettu suuri yhteiskunnallinen valta, josta pitää seurata suuri yhteiskunnallisen vastuu. Tämä vastuu korostuu globaalissa finanssitaloudessa, jossa meidän kaikkien eläkerahat ja omistukset on kiedottu toisiinsa läpinäkymättömään pääomien massaan.

Arvoisa puhemies,

Pankkiirit ja omistajat ovat tehneet jättimäisiä voittoja. Voitot ovat perustuneet suureen huijaukseen, talouskuplan paisuttamiseen luomalla monimutkaisia rahoitusinstrumentteja. Reaalisenkin omaisuuden, kuten asuntojen, arvoja on nostettu keinotekoisesti, jotta lyhyen tähtäimen voittoja on saatu kasvatettua.

Erilaiset suuret bonus- ja optiojärjestelmät ovat kyseenalaisia perinteisissä yrityksissäkin. Pankkitoiminnassa ne voivat olla suorastaan rikollisia.

Vastuuttomasta kasinotaloudesta syntyneet bonukset ja osingot onkin jo siirretty veroparatiiseihin lakien ja verotuksen ulottumattomiin. Jopa erilaisten tukijärjestelmien piirissä olleet pankit ovat jatkaneet suurien tulospalkkioiden maksamista.

Pelkästään Irlannin tukipaketti on suurempi kuin koko Suomen valtion velka. Jonossa odottavat ainakin Portugali ja Espanja.

Arvoisa puhemies,

Irlanti ei ole erityisen vakavissa ongelmissa sattumalta. Sitä, ja esimerkiksi aiemmin selvitystilaan joutunutta Islantia, yhdistää äärimmäisen oikeistolainen talouspolitiikka. Molemmissa maissa verotus on ollut poikkeuksellisen alhaista.

Myös Suomen oikeistossa ihasteltiin näiden saarivaltioiden villiä menoa. Meilläkin haluttiin uskoa finanssitalouden kykyyn luoda hyvinvointia tyhjästä. Suomikin on ollut mukana vapauttamassa talouden sääntelyä ja mahdollistamassa pahenevaa keinottelua.

Meille on rakennettu järjestelmä, jossa voitot ovat yksityisiä ja tappiot yhteisiä. On naiivia ajatella, ettei tällaista mahdollisuutta käytettäisi hyväksi.

Arvoisa puhemies,

Laillistettu pyramidihuijaus on nyt tullut tiensä päähän. Valtiot yksi toisensa jälkeen leikkaavat hyvinvointipalveluiden rahoitusta saadakseen varoja pankkien velkojen maksuun.

Julkisen sektorin alasajo kuitenkin vain pahentaa tilannetta jo valmiiksi työttömyydestä kärsivässä Euroopassa. Kun yksityinen sektori irtisanoo, ei julkisen pidä lähteä pahentamaan tilannetta.

Irlannin kansa pannaan maksamaan keinottelijoiden voitot ja poliitikkojen epäonnistunut talouspolitiikka, aivan samoin, kuin kreikkalaiset ja portugalilaiset, tai meidät suomalaiset 90-luvun alussa.

Arvoisa puhemies,

Irlannin päättäjiltä olisi pitänyt vaatia takauksen ehtoina verokilpailun lopettamista ja verotuksen nostamista kohtuulliselle tasolle. Vain siten nämä maat voisivat kestävästi rakentaa hyvinvointivaltiota, joka ei perustu velalle tai lyhytnäköiselle verojen polkumyynnille.

Irlantia hallitsevalle oikeistolle ollaan kuitenkin antamassa mahdollisuus jatkaa epätervettä politiikkaansa. Muita maita kohtaan suunnattu verokilpailu kohtuuttoman alhaisen yritysverotuksen muodossa saa jatkua ja lainarahat kaivetaan tavallisen kansan selkänahasta. Myöskään pankkeja ei olla laittamassa vastuuseen toiminnastaan.

Arvoisa puhemies,

Kreikan kriisin jälkeen valtionvarainministeri Katainen ylisti pankeille tehtäviä stressitestejä suurena voittona. Irlantilaiset pankit läpäisivät nämä testit komeasti, vaikka niillä ei ollut mitään mahdollisuutta selvitä tilanteesta kuivin jaloin.

Kun hallitus ajoi keväällä 1,6 miljardin tuen Kreikkaa lainottaneille pankeille, ja kun hallitus ajoi sosialidemokraattien tuella nyt käyttöön otettavat 8 miljardin takaukset, me vastustimme, ja vaadimme finanssijärjestelmän kokonaisuudistusta. Silloin meille vastattiin, että ensin on pelastettava pankit, jonka jälkeen aletaan toimiin.

Juuri mitään ei kuitenkaan ole tehty. Rahoitusmarkkinavero ei ole edennyt, merkittävää sääntelyä ei ole lisätty, eikä johdannaismarkkinoita tai velkavivutusta ole rajattu. Ei ole harkittu henkilökohtaista vastuuta Brasilian pankkisektorin tapaan, eikä kielletty lyhyeksi myyntiä.

Vasemmisto ei hyväksy pankkien moraalikadon jatkamista veronmaksajien piikkiä auki pitämällä.

Siksi esitänkin perustelluksi päiväjärjestykseen siirtymisen muodoksi seuraavaa: eduskunta ei hyväksy Suomen valtiontakausta Irlannin lainoituksen edellyttämälle ERVV:n varainhankinnalle, eikä Irlannin lainapakettia, jossa kansalaiset pannaan maksamaan pankkien pelastaminen, ja siirtyy päiväjärjestykseen.

Lisätietoja: Paavo Arhinmäki