Posts Categorized: Puheita 2012

Rauhan Eurooppa luonut hyvinvointia

Ryhmän puheenjohtaja Annika Lapintien ryhmäpuheenvuoro eduskunnan kunnianosoitusistunnossa veteraaneille Suomen itsenäisyyden 95-vuotisjuhlavuoden merkeissä. 5.12.2012.

73 vuotta sitten alkoi suomalaisille koettelemuksen aika: pari sataa tuhatta ihmistä haavoittui ja henkensä menetti noin 90 000. Tämän päivän ihmisten on vaikea kuvitella, miltä se tuntui ja minkä panokset ihmiset tuolloin antoivat yhteiseksi hyväksi.

[ Lue lisää → ]

Kansalaisten suora vaikuttaminen avain uuteen politiikkaan

Vasemmistoliiton puoluevaltuuston puheenjohtajan Harri Moision avaussanat puoluevaltuustossa 17.11.2012

Vaalitappion jälkeen paluu arkeen on kova ja pettymys niin suuri ettei oikein sanotuksi saa… jo työnsä aloittaneessa Vaasan valtuustossa istuu selän takana yhdeksän arvaamatonta perussuomalaista. Omat paikat tippuivat viidestä neljään.

[ Lue lisää → ]

Sosiaali- ja terveyspalvelut on toteutettava julkisina koko maassa.

Varapuheenjohtaja Aino-Kaisa Pekosen puhe Vasemmistoliiton puoluevaltuustossa 17.11.2012

Arvoisat puoluevaltuuston jäsenet,
Hyvät toverit,

Sosiaali- ja terveyspoliittinen ministerityöryhmä kokoontui aiemmin tällä viikolla yhteisen neuvottelupöydän ääreen. Pöytään  lyötiin peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin uusi pohjaesitys sosiaali- ja terveys -uudistuksesta.

Paavo Arhinmäen puhe Vasemmiston puoluevaltuustossa 17.11.2012

Paavo Arhinmäki, Vasemmiston puheenjohtaja
Puhe Vasemmiston puoluevaltuustossa Helsingissä 17.11.2012

Hyvät ystävät ja toverit,

Suomalaisilla on takanaan pitkä putki vaaleja. Runsaan puolentoista vuoden aikana olemme saaneet valita eduskunnan, presidentin ja lokakuun lopussa vielä kunnanvaltuustot. On selvää, että ilmassa on jo vaaliväsymystä.

Transaktiovero on keinottelun verottamista

Kansanedustaja Jari Myllykosken pitämä Vasemmiston ryhmäpuhe EU:n rahoituskehyksistä. 13.11.2012.

Vasemmiston eduskuntaryhmän 2.varapuheenjohtaja Jari Myllykoski pitää harmillisena sitä, että Suomi ei ole mukana ajamassa transaktioveroa EU:lle. Myllykoski sanoi EU:n rahoituskehyksiä koskevassa ryhmäpuheenvuorossa, että keinottelu on pantava verolle, kun kerran aidostakin liiketoiminnasta kannetaan veroa.

Sote-uudistus toteutettava nyt

Kansanedustaja Erkki Virtanen piti Vasemmiston ryhmäpuheenvuoron välikysymyskeskustelussa 24.10.2012.

Suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä nauttii laajaa arvostusta maailmalla. Olen viimeisen puolen vuoden aikana kuunnellut kadehtivia kiitoksia järjestelmällemme sekä washingtonilaisen köyhien terveyskeskuksen työntekijöiltä että maailman terveysjärjestön pääjohtajalta.