Posts Categorized: Puheita 2013

Vasemmisto haastaa hallituspuolueet teollisuustalkoisiin

Kansanedustaja Kari Uotilan pitämä Vasemmiston ryhmäpuhe valtion vuoden 2014 talousarvion palautekeskustelussa 16.12.2013 Arvoisa puhemies ”Tämä ei ole loppu. Eikä tämä ole edes lopun alku. Mutta tämä on, kenties, alun loppu.” Näin sanoi Winston Curchillin vuonna 1942 arvioidessaan toisen maailmansodan jatkumista liittoutuneiden hyökättyä El Alameniin. Samaa voi sanoa nyt, kun Euroopan talouskriisin tilanteessa näkyy valoa tunnelin […]

Paavo Arhinmäen puhe puoluevaltuustossa 23.11.2013

Suomessa on taas saatu hämmästellä yritys- ja rahaeliitin suhteellisuudentajua. Julkisen sektorin työntekijöiden eläkkeistä vastaavan Kevan eilen eronneen toimitusjohtajan palkankorotuspyynnöt, luksusasunnot, huippukalliit remontit ja avobemarit osoittivat vakavaa suhteellisuudentajun puutetta. Voisi olettaa, että niillä palkoilla voisi keskittyä työhön, eikä haalia lisää etuja. Kevan johdon palkkiot ovat kuitenkin vielä pieniä, kun niitä vertaa eräiden muiden eläkefirmojen johtajien palkkoihin.

[ Lue lisää → ]

Ilman hyvinvointia ei kestävää taloutta – puhe

Vasemmistolle tärkeintä on lopettaa imyöskään väheksy hallitusohjelman kahta muuta painopistettä. Talouden tasapainottaminen sekä kestävän kasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn luominen on otettava huomioon kaikessa päätöksenteossa. Ilman hyvinvointia ei kuitenkaan ole kestävää taloutta ja ilman kestävää taloutta ei ole hyvinvointia.

Annetaan rakentaville ajatuksille tilaa

Puoluevaltuuston puheenjohtaja Harri Moision avauspuhe puoluekokouksessa 8.6.2013

Hyvät toverit

Kära kamrater och vänner, Dear comrades and friends

Hyvät ystävät

On aika arvioida mennyttä ja ennen kaikkea aika katsoa tulevaisuuteen. Kolmivuotinen puoluekokouskausi meni lentäen. Eduskuntavaalit, presidentinvaalit ja kunnallisvaalit veivät meitä vaaleista vaaleihin. Eduskuntavaaleissa ja kunnallisvaaleissa menestys ei ollut odotusten mukaista. Silti Jyväskylässä valittu puoluejohto selvisi eduskuntaan ja puoluehallituksen kolmen kansanedustajan määrä nousi kuuteen. Oma äänimääräni – 4661 – ei riittänyt ja niin Vaasan vaalipiiri on edelleen ilman omaa kansanedustajaa. Monet muutkin puoluetoverit jäivät hyvistä äänimääristä huolimatta rannalle. Siltä osin taistelu jatkuu monella rintamalla, ensivuoden EU-vaaleissa ja eduskuntavaaleissa 2015.

[ Lue lisää → ]

Tuloerojen kaventaminen on meille ideologinen kysymys

Paavo Arhinmäen puhe Vasemmistoliiton puoluekokouksessa 8.6.2013

Hyvät toverit,

Kolme vuotta on pitkä aika politiikassa. Viime puoluekokouksen jälkeen on käyty peräti kolmet vaalit: eduskuntavaalit, presidentinvaalit ja kunnallisvaalit. Olemme olleet kaksi vuotta hallitus puolue. Meidän näkyvyys ja vaikutusmahdollisuudet ovat lisääntyneet merkittävästi.