Pohjoismaiden puolustusyhteistyöllä säästyy euroja

Arvoisa puhemies
 Talouskriisin aikana ihmiset on laitettava aseiden edelle, ja kaikki voimat on valjastettava hyvinvoinnin tukemiseen ja työttömyyden ja köyhyyden torjuntaan. Vasemmiston vaatimuksesta valtion puolustusmenoja on leikattu. Jos pohjoismaiden yhteistyöllä saadaan puolustusmenoihin lisää tehokkuutta, niin hyvä on.

Pohjoismainen puolustusyhteistyö on kannatettavaa jos sillä tavoitellaan taloussäästöjä tai tuetaan osallistumista kansanväliseen rauhanturvaamiseen. Sen sijaan jos yhteistyön tavoitteena on Suomen Nato-jäsenyyden valmistelu, tai edistää sotilasliiton tavoitteita, on se torjuttava.

Pohjoismaista yhteistyötä ei pidä nähdä takaporttina sotilasliittoon. Niin kauan kuin Suomi ei ole Naton jäsen, voimme aina tapauskohtaisesti ja itse päättää, millaista yhteistyötä Pohjoismaiden kesken harjoitetaan ja mikä merkitys yhteistyölle annetaan.

Sitä paitsi, Natoon ei tiettävästi voi liittyä hivuttautumalla, paitsi ehkä Nato-uskovaisten märissä unissa. Niille jotka eivät sitä tiedä, voin kertoa että Natoon voi liittyä vain tekemällä Natoon liittymispäätöksen.

Vasemmisto torjui Suomen osallistumisen Islannin ilmavalvontaan. Hanke Islannissa muutettiin aseettomaksi harjoitteluksi. Siihen saatoimme suostua, ja sellaista Suomi on jo pitkään tehnyt myös muiden maiden kanssa.

Arvoisa puhemies
 Puolustusvoimien edustajien mukaan aseet kallistuvat jatkuvasti. Suurin rahareikä on ilmavoimien Hornet-hävittäjien korvaaminen, johon on lähivuosina otettava kantaa.

On selvää, että sotilaiden kaikkia toiveita ei voi toteuttaa. Jos vasemmistolta kysytään, ei armeijalle tipu lisärahaa. Aseiden kallistumiseen voidaan ratkaisua hakea joko armeijan miesvahvuuden ja varustelutason vähentämisestä, tai kansainvälisestä yhteistyöstä.

Pohjoismaat on Suomelle luontevin yhteistyötaho, myös puolustuksen alalla. Nyt luodataan sitä, kuinka pitkälle yhteistyössä voidaan mennä. Kovin syvällinen yhteistyö, kuten laaja yhteinen kalusto, ei ole realistista niin kauan kuin sotilasliitto Nato on olemassa, ja Islannin, Tanskan ja Norjan puolustusratkaisu perustuu Nato-jäsenyyteen.

Arvoisa puhemies
Pohjoismailla on pitkät perinteet yhteistyöstä, jossa päämääränä on ollut demokratian, ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja pohjoismaisen hyvinvointimallin kehittäminen. Jatkossakin tulee huolehtia, että päähuomio pohjoismaiden yhteistyössä liittyy näihin yhteisiin arvoihin ja päämääriin.