Andersson ja Kontula: kirjallinen kysymys Tampereen yliopistoasiasta

Kansanedustajat Li Andersson ja Anna Kontula jättivät tänään hallitukselle kirjallisen kysymyksen Tampereen uuden säätiöyliopiston johtosääntöluonnoksesta. Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston hallitukset valitsivat tammikuussa 2018 uuden säätiöyliopiston siirtymäkauden hallituksen. Siirtymäkauden hallitus koostuu yhdistyvien yliopistojen ulkopuolisista henkilöistä.

Tampereelle ollaan muodostamassa uutta säätiöyliopistoa yhdistämällä Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto. Vuonna 2019 aloittavasta yliopistosta tulee myös Tampereen ammattikorkeakoulun pääomistaja.

– Viime viikolla siirtymäkauden hallitus esitteli uuden säätiöyliopiston johtosääntöluonnoksen, jossa esitetään pitkälle tulevaisuuteen vaikuttavia päätöksiä esimerkiksi uuden yliopiston hallituksen nimittämisestä. Perustuslakivaliokunta on kuitenkin linjannut, että siirtymäkauden hallituksen päätökset on rajattava vain välttämättömään. Merkittävät päätökset on jätettävä ajalle, kun uuden yliopiston hallituksen on valinnut yliopistoyhteisöistä koostuva, monijäseninen hallintoelin, sanoo Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson.

Yliopistojen itsehallinto on kirjattu perustuslakiin, jonka mukaan merkittävää päätösvaltaa ei saa siirtää yliopistoyhteisön ja sen omien toimielinten ulottumattomiin.

– Voidaankin kysyä, onko uuden säätiöyliopiston siirtymäkauden hallitus toiminut perustuslakivaliokunnan tarkoittamalla tavalla, kansanedustaja Anna Kontula sanoo.

Uuden säätiöyliopiston siirtymäkausi tuo esiin epäkohdat ja ristiriidat, jotka vuonna 2009 hyväksytty ja Vasemmistoliiton vastustama yliopistolaki on tuonut mukanaan.

– Yhteisöllinen päätöksenteko ja korkeakoululaitoksen sisäinen demokratia on vähentynyt merkittävästi esimerkiksi monijäsenisten toimintaelinten heikon ja epäselvän aseman takia. On todella ikävää, että uuden korkeakoulun perustamisprosessi lähtee liikkeelle lähtökohdasta, jossa jo valmiiksi on epäonnistuttu yhteisöllisen päätöksenteon toteuttamisessa ja lakien noudattamisessa, Li Andersson sanoo.