Posts Categorized: Tiedotteet 2010

Ylisuuret yritystuet pienyrittäjille köyhyyttä kitkemään

Vasemmiston varapuheenjohtaja Risto Kalliorinne 30.12.2010

Vasemmiston varapuheenjohtaja Risto Kalliorinne vaatii suuryrityksille syydettyjen yritystukien suuntaamista uudelleen pienyrittäjyyttä tukemaan. Kalliorinteen mukaan näin voidaan tervehdyttää suomalaista yrityskenttää, tukea maan pienyrittäjyyttä ja vähentää jatkuvasti kasvavaa köyhyyttä.

Hallitus unohti vanhuspalvelulain

Vasemmistoliiton kansanedustaja Martti Korhonen 21.12.2010

Vasemmistoliiton kansanedustaja Martti Korhonen ihmettelee hallituksen hidastelua vanhustenhoivan tasoa ja tasa-arvoa parantavan vanhuspalvelulain säätämisessä. Oulussa tiistaina puhuneen Korhosen mukaan lain siirtäminen tulevan eduskunnan ratkaistavaksi pahentaa vanhuspalveluiden epätasa-arvoa kunnissa.

Kuntakapinalla torjumaan pienituloisten kurjistamista

Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Risto Kalliorinne 17.12.2010

Vasemmiston varapuheenjohtaja Risto Kalliorinne vaatii Suomeen kuntatason kapinaa, jotta hallituksen linjaukset pienituloisten aseman heikentämiseksi torjutaan. Esimerkiksi tästä Kalliorinne nostaa lailla säädetyn kouluttamattomien nuorten toimeentulotuen leikkaamisen, josta voidaan tehdä linjaukset kuntatasolla. Kalliorinne painottaa sitä, että lainsäädännön muutos ajaa nuoria ojasta allikkoon. Perjantaina tulleiden tilastojen mukaan vuonna 2009 toimeentulotukea sai yli 100 000 nuorta, kun edellisenä vuonna luku oli 40 000 pienempi. Kaikkiaan toimeentulotukea saaneita talouksia oli vuonna 2009 11 prosenttia enemmän kuin sitä edeltävänä vuonna.

[ Lue lisää → ]

Wallinin pidettävä lupauksensa taiteilijoiden hyvitysmaksusta

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän tiedote 16.12.2010

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä vaatii, että ministeri Stefan Wallin pitää eduskuntakeskustelussa tiistaina taiteilijoille antamansa lupauksen. Wallin lupasi uuden, maksukertymää korottavan asetuksen taiteilijoille annettavasta hyvitysmaksusta, joka kerätään tallentaviin laitteiden kohdistuvilla maksuilla. Maksu tunnetaan myös nimellä c-kasettimaksu.

[ Lue lisää → ]

Yksi, yhtenäinen ja riittävä perusturva Suomeen

Minna Sirnö Vasemmistoliiton ryhmäpuhe budjetin palautekeskustelussa eduskunnassa 13.12.2010

Vasemmistoliiton kansanedustaja Minna Sirnö vaatii yhtenäistä ja riittävää perusturvaa Suomen. Budjetin palautekeskustelussa ryhmäpuheenvuorossaan Sirnö sanoo, että sinivihreä oikeistohallitus on kasvattanut erityisesti lasten ja nuorten toimeentuloeroja sekä terveys- ja hyvinvointieroja.

[ Lue lisää → ]

Lapsiperheiden aseman parantamisesta sovittava hallitusneuvotteluissa

Vasemmistoliiton puoluesihteeri Sirpa Puhakka 12.12.2010

Vasemmistoliiton puoluesihteeri Sirpa Puhakka arvioi, että lapsiperheet ovat jääneet sivuraiteelle. – Ei Vanhasen eikä Kivinimen hallituksella ole ollut selkeää lapsiperhepolitiikkaa. Lapsiperheiden toimeentulovaikeudet ja eriarvoistuminen ovat syventyneet. Noin 150 000 lapsen arvioidaan elävän köyhissä perheissä.

Vasemmistolla on vaihtoehto leikkauslistoille

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki Kontulassa 11.12.2010

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Paavo Arhinmäki pitää valtionvarainministeriön laskelmia kestävyysvajeesta ylimitoitettuna. Arhinmäen mukaan edellisten hallitusten rikkaita suosinut veronalennuspolitiikka on kuitenkin väistämättä luonut useiden miljardien vajeen valtiontalouteen.